#20 Aktuality o Starship: Přehodnocení situace – IFT-5 startuje zítra!

Tech

#20 Aktuality o Starship: Přehodnocení situace – IFT-5 startuje zítra!

Vážení čtenáři, poslední díl seriálu Aktuality o Starship byl na našem webu vydán 17. července a v té době jsme měli po čtvrtém letovém testu přibližně měsíc. Shrnuli jsme si nové poznatky o IFT-4, informace o přípravách na další let nebo stavbě nové rampy. Tento díl ale vychází o něco dříve, než jsem původně plánoval, a to z důvodu, jak neskutečně rychle se celá situace přehodnotila a kolik věcí se ve Starbase začalo dít. Pojďme si tedy dnes podrobně rozebrat, co se vlastně v posledních 3 – 4 týdnech na nejjižnějším cípu Texasu stalo a co nás čeká.

Sestava Super Heavy B12 a Starship S30 při finálním testování.
Sestava Super Heavy B12 a Starship S30 při finálním testování.
Zdroj: Starbase Surfer

Jelikož jde nyní asi o nejzásadnější věc dnešního článku, začneme administrativou. Pokud byste se na předpokládaný termín startu podívali před týdnem, nepočítali byste s ním dříve než na konci listopadu. Ptáte se na důvod? FAA umožnila SpaceX v rámci licence vydané před čtvrtým letem více startů bez nutnosti dalšího schvalování. Tedy SpaceX mohla startovat okamžitě, kdy byly připravené prototypy Super Heavy B12 a Starship S30. To ale pouze za předpokladu, že letový profil a hardware bude stejný. Jak již ale nejspíš víte, pokud vše půjde podle plánu, čeká nás při pátém letu vskutku luxusní podívaná, jelikož je v plánu vůbec první pokus o záchyt Super Heavy pomocí ramen Chopsticks, tedy návrat přímo na rampu. Mimo jiné Starship S30 má kompletně přepracovaný tepelný štít a Super Heavy B12 také prošla úpravami. Tyto změny samozřejmě bylo nutné přidat do licence, což sebou ale nese další náležitosti, jako je přezkoumání vlivu na životní prostředí, kvůli tzv. sonickým třeskům (zvuk, který se tvoří při přechodu Super Heavy z nadzvukové rychlosti na podzvukovou). SpaceX údajně také kvůli neustálým změnám svých plánů byla schopna všechny potřebné podklady, ve kterých stojí, co se vlastně chystá v průběhu pátého letu dělat, dodat FAA až v polovině srpna. Mimo jiné bylo nutné řešit s letem související bezpečnost a také stížnosti veřejnosti na záplavový systém rampy, který prý představuje ohrožení životního prostředí.

Konkrétně je za další žalobu podanou 10. října 2024 zodpovědná skupina Save RGV, jež i přes rozhodnutí komise TCEQ (Texas Commission on Environmental Quality), která analyzovala vliv záplavového systému na životní prostředí, podala na SpaceX žalobu. Komise TCEQ došla po přezkoumání systému k názoru, že jeho používání nemá výrazný negativní vliv na životní prostředí a udělila firmě povolení k jeho používání. Záplavový systém byl v řešení i u agentury EPA (Environmental Protection Agency), která případ také uzavřela bez zjištění výrazného negativního vlivu na životní prostředí. Skupina Save RGV přiznala, že si je vědoma těchto faktů, ale ani to jí nezabránilo žalobu podat. Podle současných informací by však neměla mít vliv na průběh příprav, získání startovní licence, ani start samotný.

Starship S30 a Super Heavy B12 během finálního testování.
Starship S30 a Super Heavy B12 během finálního testování.
Zdroj: Starship Gazer

Po pospojování všech těchto střípků dohromady + připočítání pracovní rychlosti průměrného úřadu se FAA avizovanému termínu nemůže nikdo divit. Jako lusknutím prstu se ale situace změnila doslova o sto osmdesát stupňů a SpaceX nyní cílí start pátého letu již na 13. října! Indicie začínaly pomalu. Nejdříve se 2. října objevilo lokální oznámení pro námořníky, které zmiňovalo možné startovní příležitosti od 12. do 17. října. Většina lidí si včetně mě myslela, že se jedná ze strany SpaceX čistě o určitou formu provokace a vyslání jasného signálu, že startu již skutečně brání jen a pouze povolení. Ovšem když se 4. října objevil další dokument od FAA, tentokrát o omezení letového prostoru nad Mexickým zálivem a Indickým oceánem, 8. října oficiální informace na webu, že firma skutečně cílí na 13. října nebo uzavírky silnice vedoucí k rampě, došlo k uvědomění, že si z nás SpaceX nejspíš opravdu legraci nedělá. Celé věci na skutečnosti přidala i informace od spolehlivého zdroje na informace ohledně FAA Christiana Davenporta, který napsal: „Am told the regulatory approval from the FAA is indeed possible for a Starship launch by Sunday but not a certainty.“ V překladu: „Bylo mi řečeno, že schválení ze strany FAA je skutečně do neděle možné pro start Starship, ale není to jisté.“ 

Starship S30 pár hodin před posledním spojením se Super Heavy B12 s Venuší v pozadí (11. října)
Starship S30 pár hodin před posledním spojením se Super Heavy B12 s Venuší v pozadí (11. října)
Zdroj: Starbase Surfer

FAA také pravidelně odpovídá na dotazy portálu NASA Spaceflight, kdy dříve pravidelně zmiňovala, že start neproběhne dříve než koncem listopadu. 8. října však poskytla vyjádření, kde říká následující: ln mid-August, SpaceX submitted new information for its proposed Starship/Super Heavy Flight 5 mission. The FAA is continuing to review this information. The FAA will make a licensing determination once SpaceX has met all licensing requirements.” tedy: „V polovině srpna společnost SpaceX předložila nové informace o své navrhované misi Starship/Super Heavy Flight 5. FAA tyto informace nadále přezkoumává. FAA rozhodne o udělení licence, jakmile společnost SpaceX splní všechny licenční požadavky. Jak sami můžete vidět, zmínky o listopadovém termínu jsou nyní pryč a FAA rozhodne o udělení licence poté, co SpaceX přijme všechna opatření, která v současné chvíli brání vydání licence. Jelikož je ale firma s úřadem v neustálém kontaktu, byla obeznámena se všemi licenčními požadavky s dostatečným předstihem a můžeme očekávat, že FAA ve velmi blízké době vydá licenci pro pátý let. Že se povedlo dosáhnout takto významného urychlení je sám o sobě malý zázrak.

Externí nádrže Super Heavy B15. S největší pravděpodobností se stejný systém nachází i na Super Heavy B12.
Externí nádrže Super Heavy B15. S největší pravděpodobností se stejný systém nachází i na Super Heavy B12.
Zdroj: Lab Padre

Přejděme ale nyní ke změnám, které v mezičase SpaceX provedla na Super Heavy B12. Ta s největší pravděpodobností po statickém zážehu dostala několik malých nádrží uchycených na hlavní přistávací, které zvedají kapacitu pohonných látek pro závěrečný přistávací zážeh. Na obrázku můžete vidět umístění těchto nádrží na Super Heavy B15. Dále B12 dostala vylepšené antény pro komunikaci se sítí Starlink. V místě, kde se připojují stabilizátory ramen Chopsticks bylo také přidáno šest černých ocelových pásů, které pomohou Chopsticks přes ně přejet v případě, že by se ramena zavřela pod nimi. Určitá část pod záchytnými body byla rovněž natřena černou barvou, pro lepší identifikaci místa záchytu.

Starship S30 podstoupila v červnu/červenci kompletní výměnu tepelného štítu. Nyní se celý skládá hned ze tří různých materiálů. Na místech s menším tepelným namáháním SpaceX stále využívá žáruvzdornou vatu, na které jsou následně usazené samotné destičky. Na nejvíce namáhaných místech byla ovšem nasazena nová ablativní vrstva, která slouží jako záložní tepelný štít v případě ztráty destičky. V malém měřítku byla tato ablativní vrstva testována již při čtvrtém letu. Samotné destičky by také měly být podle Muska dvakrát silnější, ale nejspíše myslel odolnější, jelikož mezi původními a novými destičkami, které byly nainstalovány na Starship S30 nebyl spatřen sebemenší vzhledový rozdíl. Na určitých místech se také využívá tzv. gap filler, tedy vyplňovač mezer. Jde o materiál, který se na tepelně namáhaných místech používá k vyplnění mezer mezi destičkami a eliminovalo se tak riziko vniku plazmatu pod ně. Je důležité si uvědomit, že při tankování dochází k extrémnímu ochlazení stěn nádrží, na kterých jsou destičky umístěny. Vlivem toho se ocel smršťuje, díky čemuž se zmenšují i mezery mezi destičkami. Naopak při návratu do atmosféry se vlivem obrovského tepla jak ocel, tak samotné destičky roztahují. Správně nastavit velikost mezer při klasické teplotě kolem 20 – 30°C je velmi obtížné a proto na místech, které mohou působit problémy používá již zmíněný gap filler.

Na tomto snímku můžete vidět všechny tři vrstvy tepelného štítu. Bílá vata, ablativní vrstvy a samotné destičky.
Na tomto snímku můžete vidět všechny tři vrstvy tepelného štítu. Bílá vata, ablativní vrstvy a samotné destičky.
Zdroj: BocaChicaGal

Po výměně štítu zamířila S30 do Massey´s, kde SpaceX provádí testy raket Super Heavy a lodí Starship. Zde absolvovala svůj druhý statický zážeh na nově vybudované testovací rampě. Ten provedla 27. července a úspěšně při něm zažehla všech šest motorů Raptor. O pár hodin později byl zveřejněn zpomalený záběr, kdy byla kamera umístěna přímo na testovacím stole a sledovala motorovou sekci. Z osmi sekundového zážehu tak máme k dispozici hned tři a půl minuty dlouhé video. Po tomto zážehu zamířila S30 zpět do výrobního areálu, kde podstoupila výměnu jednoho vakuového motoru. Poté se opět vydala směrem k Massey´s a provedla úspěšný spin prime test.

Velkých vylepšení se dočkaly také Chopsticks. Byla přidána řada senzorů a systému, tlumící systém byl doplněn o další hydraulické písty, které pomohou s plynulejším přenosem sil a zbržděním Super Heavy. Na pravém ramenu byl také s několika měsíčním zpožděním vyměněn starý aktuátor, díky čemuž se zvýšila rychlost pohybu a přesnost. Práce probíhaly mimo jiné i na samotné konstrukci. Jaké konkrétní práce na ní probíhali v tuto chvíli není jasné, ovšem lze předpokládat, že cílem bylo zvýšení strukturální pevnosti.

Počínaje 20. zářím zahájila SpaceX důkladnou přípravu sestavy na start. Tento den v pozdních nočních hodinách byla na startovní rampu převezena Super Heavy B12 a již ráno ten samý den byla pomocí Chopsticks vyzvednuta na startovní stůl. Tomu ale přecházel krátký výlet do předpokládané chytací výšky, pravděpodobně kvůli strukturálnímu testování Chopsticks. Z tohoto zajímavého manévru nám opět SpaceX poskytla úžasné fotky.

Super Heavy B12 byla zvednuta do plánovaný výšky záchytu.
Super Heavy B12 byla zvednuta do plánovaný výšky záchytu.
Zdroj: SpaceX
Super Heavy B12 byla zvednuta do plánovaný výšky záchytu.
Super Heavy B12 byla zvednuta do plánovaný výšky záchytu.
Zdroj: SpaceX
První spojení Starship S30 a Super Heavy B12 (22. září).
První spojení Starship S30 a Super Heavy B12 (22. září).
Zdroj: SpaceX

Ještě ten samý den v odpoledních hodinách se na cestu k rampě vydala i Starship S30. Její zvedání přišlo na řadu druhý den ráno a krátce po dvanácté místního času došlo k vůbec prvnímu spojení Super Heavy B12 a Starship S30. Následoval test odpojení rychlospojky pro Starship. Druhý den následoval test systému FireX, křidélek S30 a roštových kormidel B12. 23. září proběhl první test tankování, při němž byly z části naplněny obě nádrže na Super Heavy i Starship. Později SpaceX potvrdila, že se jednalo o zkoušku plnění pohonnými látkami. Další poměrně zásadní moment přišel na řadu 26. září. Jde o detail, kterého si je těžké všimnout, pokud nevíte, kam přesně se máte koukat, ovšem tento den byly ze startovního stolu sejmuty naváděcí piny, které se používají při usazování Super Heavy. Starají se o to, aby byla při usazování v naprosto přesné pozici a došlo tak ke správnému uzavření všech hlavních svorek. Jejich demontáž byl jasný signál, že SpaceX již neplánuje Super Heavy ze startovní rampy přesouvat.

První zkouška tankování.
První zkouška tankování.
Zdroj: SpaceX
Testování Chopsticks s vodními vaky.
Testování Chopsticks s vodními vaky.
Zdroj: Lab Padre

5. října byly na Chopsticks po přibližně dvou letech opět umístěny vodní vaky, které měly simulovat hmotnost Super Heavy. Jak jsme mohli vidět, byly na ramenech umístěny poměrně daleko od osy otáčení, což znamená velkou páku a riziko deformace. Na zrychleném videu je na extrémní namáhání skvělý pohled. Chopsticks mu ale odolaly a test byl vyhodnocen jako úspěšný (GIF je třeba pro spuštění rozkliknout kvůli úspoře datového přenosu). O den později následovalo znovu spojení se Starship S30, která byla o pár dní dříve odpojena. 7. října přišel na řadu další test tankování, který probíhal identicky, jako ten předchozí a osmého října SpaceX vydala oficiální zprávu, že start je plánován již na 13. října. Ve stejný den byl aktivován i záplavový systém rampy. Podle očekávání došlo ještě 8. října k rozpojení B12 a S30 kvůli nutné instalaci náloží autodestrukčního systému. Ty jsou nyní bezpečně na svém místě a sestava, která se nejspíše hned po S24/B7 zapíše do historie, je po finálním spojení, jež proběhlo 11. října skutečně připravena ke startu.

Instalace náloží autodestrukčního systému na Starship S30.
Instalace náloží autodestrukčního systému na Starship S30.
Zdroj: Starship Gazer

Jaké budou ale přesně postupy při nadcházejícím letu? Za jakých podmínek bude uskutečněn pokus o zachycení Super Heavy? Na tyto otázky nám naštěstí odpověděla přímo SpaceX na svých webových stránkách. Je samozřejmé, že k pokusu o záchyt dojde pouze tehdy, pokud jsou všechny systémy jak na Super Heavy, tak na věži v pořádku. Kontrolu bude provádět jak hlavní letový počítač na Super Heavy, tak i operátoři zodpovědní za řízení startu. Na závěr bude muset dát souhlas k návratu i letový ředitel. Tento souhlas bude muset být udělen před ukončením zpětného zážehu. V opačném případě bude B12 nasměrována do vyhrazená přistávací oblasti v Mexickém zálivu, přibližně 30 kilometrů od pobřeží. Každopádně letovému profilu se budeme věnovat v samostatném předstartovním článku.

Noční pohled na sestavu pro pátý let v noci z 27. na 28. září.
Noční pohled na sestavu pro pátý let v noci z 27. na 28. září.
Zdroj: SpaceX
Mapa budoucího rozložení startovního komplexu.
Mapa budoucího rozložení startovního komplexu.
Zdroj: FAA

Každopádně ukončeme nyní část věnovanou IFT-5 a od startovní rampy se přesuňme směrem na západ, ale jen o pár stovek metrů, a to na místo, kde ještě v červnu stála většina infrastruktury suborbitální rampy, která se dříve využívalo pro testovací skoky. Pracovní tempo SpaceX je neskutečné a dnes na jejím místě stojí integrační věž ve své plné výšce a spousta práce již byla odvedena také na základech pro startovní stůl a deflektor spalin, kterým bude po současných zkušenostech nová rampa vybavena. Ve výrobním areálu byly mimo jiné spatřeny díly pro startovní stůl, který s tím současným má pramálo společného. Díky zkušenostem získaných z prvních startů se SpaceX rozhodla pro kompletní přepracování designu. A to od základu. Nově tedy nebude kruhový, ale půjde o kruh zasazený ve čtverci. Svorky, které drží Super Heavy se také dočkaly kompletního přepracování a nově budou jednodušší. V minulém dílu jste si mohli prohlédnout, jak budou vypadat. Spatřit jsme mohli také první díly přepracovaného záplavového systému. Můžete se také podívat na mapu budoucího rozložení celého startovního komplexu. Zároveň rozhodně mohu doporučit videa od RGV Aerial Photography, kde se můžete na celou Starbase podívat z ptačí perspektivy. V tomto konkrétním videu naleznete fotografie nového startovního stolu, nové rampy, výrobního areálu, startovního komplexu i Massey´s.

Pojďme ale opustit rampu a podívejme se na novinku, kterou nám SpaceX představila. Řeč samozřejmě není o ničem jiném, než o motoru Raptor 3. generace, který se nedá popsat jinak, než jako mistrovské dílo. V porovnání s oběma jeho staršími sourozenci vypadá nedokončeně, především při porovnání s první generací. Ovšem můžete si být jistí, že dokončený je. Drtivá většina všech systémů byla přesunuta do útrob motoru, sloučena s již existujícími, nebo úplně odstraněna. Samotný motor tak oproti přechozí generaci dokázal shodit dalších 105 kilogramů, ovšem pokud k tomu započítáme i zbylé podpůrné systémy, jako jsou aktuátory, u druhé generace tepelný štít, který je chrání a podobně, je rozdíl již 1 155 kilogramů.

První vyrobený exemplář Raptoru 3.
První vyrobený exemplář Raptoru 3.
Zdroj: Elon Musk
Porovnání všech tří generací.
Porovnání všech tří generací.
Zdroj: SpaceX
Motorová sekce Super Heavy B11 ze čtvrtého testovacího letu po vylovení z moře.
Motorová sekce Super Heavy B11 ze čtvrtého testovacího letu po vylovení z moře.
Zdroj: Elon Musk

Mimo snížení hmotnosti se podařilo také zvýšit tah, který se z 230 tun zvedl na 280, což je ještě výraznější skok, než mezi první a druhou generací, kdy se tah podařilo zvýšit ze 185 na 230 tun. Největší předností Raptoru 3 je ovšem jeho integrované chlazení, díky čemuž již nebude potřebovat tepelný štít, jako Raptory 2, což jak jste si mohli přečíst, ušetří nemalou hmotnost. Toto chlazení má ale zatím i své nevýhody. Například výrazně náročnější výroba nebo servis. Klady ale určitě převažují, jelikož byl celý motor v určitých oblastech opět zjednodušen, jeho tah se navýšil o 50 tun, díky integrovanému chlazení nebude potřebovat tepelný štít, montáž na samotnou raketu je jednodušší a jeho hmotnost byla snížena o více než jednu třetinu.

Co ale bylo opravdovým překvapením, tak to, že se SpaceX rozhodla vylovit trosky Super Heavy B11 ze dna Mexického zálivu, čímž se Elon Musk 23. září pochlubil a přidal k tomu fotku motorové sekce. Tento velký kus byl rozřezán na menší části a po návratu do přístavu byly převezeny do Massey´s. Jaké jsou plány SpaceX je v tuto chvíli nejasné, ovšem jen pár dní po vyzvednutí motorové sekce vyrazila loď do oblasti přistání znovu a tentokrát se vrátila se dnem kyslíkové nádrže. S největší pravděpodobností budou tyto díly využity k důkladnější analýze a zhodnocení předchozího letu.

Na závěr Vás odkážu na velmi, velmi povedené video, jehož autorem je Ryan Hansen Space, který je známý svými naprosto dechberoucími, technicky přesnými animacemi a detailními rozbory. Tentokrát se pustil do popisu plánů záchytu Super Heavy pomocí Chopsticks. Video je velmi detailní a rozhodně Vám pomůže pochopit, jak celý systém funguje a jaké jsou jeho rozměry.

A tímto jsme se dostali až na samotný konec tohoto velmi zdlouhavého článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.

Zdroje informací:
https://x.com/
https://x.com/
https://www.spacex.com/
https://ringwatchers.com/
https://ringwatchers.com/
https://x.com/
https://www.youtube.com/
https://x.com/
Discord RGV Aerial Photography

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GZom5k0aoAA9F04?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GYv8l6qXEAEsgtH?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GY_xgUvXsAAqDnx?format=jpg&name=4096×4096′
https://pbs.twimg.com/media/GZkyOIVWEAkfub-?format=jpg&name=4096×4096
https://www.youtube.com/live/Rg7kw-KLDL8?si=syqk9fvT_ZS-7008
https://api.ringwatchers.com/images/4b40a07f-7ae0-49a7-b8b8-4378bbf62d02-original.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GX7tsLCWUAA0g2Y?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GX7tsLbXEAY_tL6?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GYCD05Mb0AIyNDw?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GYMXy8nbIAA-P20?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GZfF23oXsAA6Jvk?format=jpg&name=4096×4096
https://www.youtube.com/live/tS2PHJmvJzo?si=nUGhOGcFUO4nFnJW
https://pbs.twimg.com/media/GYhegvVasAAplog?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GUBYMb0WsAAurC9?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/GUEhFjla8AANpDp?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GYH8OxxXkAAuK6J?format=jpg&name=large

✅ Více: ZDROJ ZDE