Antioxidanty. Jejich přínos pro zdraví a jak je získat

ZajímavostiZdraví

Antioxidanty. Jejich přínos pro zdraví a jak je získat

Foto: Rýdlová J., Smoothie s červenou řepou

Stále více lidí přemýšlí nad svým zdravím a nad možnostmi, jak mu pomoci. Tím správným povzbuzovákem mohou být antioxidanty. Tyto látky jsou totiž zásadní pro boj proti oxidativnímu stresu a volným radikálům, které jsou spojené s řadou chronických onemocnění. Jděme svému zdraví naproti a zamysleme se nad svým životním stylem.

Antioxidanty vs. volné radikály

Všichni chceme být zdraví. Většinou máme i představu, jak toho zdravým životním stylem docílit, ale někdy přeci jen potřebujeme trochu pomoci. Tím správným pomocníkem mohou být právě antioxidanty. Jsou to molekuly, které jsou schopné neutralizovat volné radikály – nestabilní částice, jež mohou poškodit buňky a přispět k rozvoji mnoha onemocnění. Volné radikály vznikají zcela přirozeně v těle při metabolismu, ale jejich produkce může být zvýšená i vlivem vnějších faktorů, jako je znečištění ovzduší, kouření, nadměrné slunění či dlouhodobý stres.

Důležité zdroje zdraví

Antioxidanty hrají klíčovou roli v ochraně proti mnoha typům chronických onemocnění. Přirozeně se vyskytují v řadě potravin. Mezi jejich bohaté zdroje patří například:

  • ovoce (borůvky, jahody, maliny),
  • zelenina (špenát, kapusta, brokolice), ořechy a semena (mandle, vlašské ořechy),
  • celozrnné obiloviny (hnědá rýže, celozrnné pečivo),
  • některé nápoje (zelený čaj, červené víno).

Všeho s mírou

Je dobré pamatovat na pravidlo všeho s mírou, protože třeba ořechy jsou mimo jiné i vydatným zdrojem tuku a červené víno jakožto alkoholický nápoj není vhodné pro každodenní konzumaci. Je tedy nutné zaměřit se celkově na náš jídelníček a následně doplnit zdroj antioxidantů, který nám chybí a který do celé skladby našeho jídelníčku vhodně zapadá.

Denní doporučený příjem

Ideální je tedy soustředit se na dostatečný příjem antioxidantů ze stravy, což znamená v rámci zdravého životního stylu konzumovat hlavně ovoce a zeleninu. Světová zdravotnická organizace doporučuje sníst denně aspoň 400 gramů ovoce a zeleniny pro zlepšení zdraví a snížení rizika určitých onemocnění.

Pokud se nám nedaří dlouhodobě udržovat pestrý a vyvážený jídelníček, je na místě zvážit získávání antioxidantů z doplňků stravy. V tomto případě je však nejlepší poradit se s odborníkem, protože nadměrný příjem antioxidantů může napáchat více škody než užitku.

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy