Bič na zneužívání tísňové linky. Hrozí nejdřív ban, pak zablokování SIM karty
Operátor tísňové linky 112 přijímá hovor. Ze strany volajícího nikdo neodpovídá, slyší jen podivné hlasy. Vzápětí někdo zavěsí. Jedná se o další z případů zneužití tísňové linky, takzvané zlomyslné volání.
Podle hasičů je to neustálý problém. Byť mnohdy nejde o úmysl. „Často se toho dopouštějí malé děti, kterým rodiče půjčují telefon na hraní,“ uvedl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška. Do této kategorie patří i telefonáty „pro zábavu“ nebo jiné nesouvisející s tísní.
Zbytečný výjezd
Zlomyslná volání operátory nejen zlobí, ale někdy kvůli nim musí zbytečně zalarmovat výjezd profesionálních hasičů. Tak jako nedávno ohlášený požár v Českém Meziříčí na Rychnovsku. „Jednalo se skutečně o zlomyslné volání a zneužití tísňové linky, kde dotyčný nahlásil požár. Hasiči při příjezdu na místo zjistili, že zde k žádnému požáru nedochází, a zpětným voláním oznamovateli bylo potvrzeno, že šlo o zlomyslné volání ve smyslu zákona o elektronických komunikacích,“ uvedla vrchní komisařka královéhradeckých hasičů Zuzana Strouhalová.

Upozornila, že ve správním řízení může být za takové jednání uložena pokuta až 200 tisíc korun.
Úředníci ministerstva vnitra nyní připravili vyhlášku o kategorizaci zlomyslných volání nebo jiné zlomyslné komunikace. Paragraf už nyní nabízí možnost zablokování SIM karty nebo odpojení čísla. Úprava upřesní použití různých opatření. „Cílem je zamezit, aby koncový uživatel nedůvodně zatěžoval centrum tísňové komunikace, čímž by mohlo docházet k obsazení komunikačních kanálů pro osoby, které pomoc tísňových služeb opravdu potřebují,“ stojí v důvodové zprávě.
Podle vyhlášky tedy pokud centrum tísňové komunikace zaznamená zlomyslná volání s četností alespoň 6 kontaktů za 168 hodin, dočasně odmítne komunikaci s uživatelem po dobu 24 hodin. Další pokusy mohou vést k prodloužení „banu“ na 168 hodin či požádání o zablokování SIM karty nebo znemožnění přístupu telekomunikačního koncového zařízení k veřejné síti.
Účinnost vyhlášky úředníci plánují od letošního 1. července.
Ročně 1,7 milionu zbytečných volání
V Česku jde o fenomén, který se nelepší. Podle statistik Hasičského záchranného sboru České republiky za rok 2023 přibližně 82 procent přijatých volání na jednotné evropské tísňové číslo 112 a národní tísňové číslo 150 nevede k založení mimořádné události. V absolutních číslech se jedná o obrovské číslo – zhruba 1 760 000 volání. Celostátní data za uplynulý rok hasiči zatím nezveřejnili.

Loni jen Centrum tísňové komunikace v Brně přijalo na obou linkách 255 521 hovorů. Což je v průměru jeden hovor na každých 115 vteřin v roce. „Ve většině případů se jednalo o zneužití tísňové linky,“ konstatoval mluvčí Mikoška.
Pražští hasiči loni evidovali 370 tisíc volání. Poukázali, že chytré telefony či hodinky kontaktují linku 112 mnohdy omylem při neopatrném zacházení. „Pro operátora je pak složité zjistit, jestli se opravdu něco stalo a na místě jsou potřeba složky integrovaného záchranného systému, nebo se jednalo o plané volání či třeba volání z kapsy,“ uvedl mluvčí pražských hasičů Miroslav Řezáč.
V podobném případě se operátor snaží s daným člověkem spojit, aby zjistil, zda je nutné situaci řešit, nebo se jedná o planý poplach.

Zbytečná volání zahlcují také linky záchranky a policie, tedy 155 a 158. „Policie má zkušenosti s několika volajícími, kteří byli schopni ročně uskutečnit několik i přes pět tisíc hovorů, které nenaplňovaly charakter tísňové komunikace,“ doplnili zástupci ministerstva vnitra.
Hasiči odhadli, že v případě tísňových čísel 112 a 150 bude mít opatření značný přínos zejména v případech lidí, které se dopouštějí zlomyslné komunikace v masovém měřítku. I díky speciálnímu softwaru si slibují předejití řádově až tisícům zlomyslných kontaktů měsíčně na tato dvě tísňová čísla.
Zásahy hasičů a plané poplachy
Počet mimořádných událostí / plané poplachy (HZS ČR)
- 2024 – 201 702 (číslo ovlivnily rozsáhlé povodně) / 12 551
- 2023 – 171 928 / 11 515
- 2022 – 170 983 / 10 653
- 2021 – 161 804 / 9755
Zlomyslná volání (2023)
- Celkem 1 760 000, to je 82 procent, přijatých volání na jednotné evropské tísňové číslo 112 a národní tísňové číslo 150 nevedlo k zásahu.
- V případě SMS komunikace to bylo zhruba 83 procent zpráv (v absolutních číslech více než 41 000 SMS konverzací).
ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy