Ceny dálničních známek opět vzrostly. Výnos z poplatků byl loni rekordní

Zajímavosti

Ceny dálničních známek opět vzrostly. Výnos z poplatků byl loni rekordní

Zdroj: Pexels/Pixabay

ČESKO – O stavu dálniční sítě v Česku je možné myslet si mnohé. Průjezdnost mnoha dálnic je diskutabilní, a to vzhledem k řadě uzavírek – a tak mnozí řidiči jen stěží vzpomínají, kdy byla jejich cesta skutečně hladká. Nárůst dopravních komplikací lze ale přikládat také nárůstu počtu vozidel na silnicích a nepochybně také rostoucí bezohlednosti řidičů. Situaci by tak do jisté míry mohlo zlepšit otevření rekordního množství nových dálničních úseků. Pravdou ale je, že na další renovace a budování silnic jsou nezbytné také finance. I proto tedy ceny dálničních známek počínaje novým rokem opět rostou.

Ceny dálničních známek

Mohlo by se zdát, že dálniční známky zdražovaly „před pár dny“. A je fakt, že k poslednímu (skokovému) zdražení skutečně došlo dříve než před rokem. V souladu s evropskou směrnicí Euroviněta byla navýšena cena ročních kuponů, a to rovnou o 800 korun. K tomuto navýšení ale došlo po relativně dlouhých 12 letech, kdy ceny nebyly navyšovány vůbec. „Byla chyba, když cena vzrostla skokově. Valorizace je přirozená věc, takže se mělo valorizovat od původní ceny 1 500 korun,“ uvedl Karel Havlíček z hnutí ANO. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ale loňský krok hájí s tím, že se ceny velmi dlouho nezvyšovaly – což znamenalo propady ve financích. Právě o valorizaci (zohledňující jak inflaci, tak i počty nově otevřených dálnic) ve výši cca 6 % pak letos v lednu vzrostly poprvé ceny všech dálničních kuponů. Nejvíce podražil roční kupon, a to o 140 Kč. Nyní tedy roční dálniční známka stojí 2 440 Kč. Ceny dalších kuponů vzrostly minimálně – maximálně o pár desítek korun. Bez poplatku mohou po dálnici zdarma i nadále jezdit vodíková nebo elektrická auta.

Loňské rekordy

Zájem o dálniční známky v loňském roce dle dostupných údajů resortu dopravy významně rostl. Tomu pak odpovídal také rekordní výnos z jejich prodejů. Stát na dálničních známkách vybral více jak 7 miliard korun, řidiči totiž nakoupili přes 9 milionů kuponů, což znamená 11% nárůst ve srovnání s předešlým rokem. Největší zájem o zakoupení kuponu byl zaznamenán před březnovým zdražením, z hlediska prodejů ale nejčastěji řidiči kupovali 10denní kupony. Překvapil však i zájem o novinkové kupony jednodenní. Těch se v průměru prodávalo přes 5 tisíc denně. „Všechny finanční prostředky, které vybereme na prodeji dálničních kuponů, směřují výhradně do dálnic, jejich údržby a dalších investic,“ doplnil pak ministr Kupka.

Rekordy však padaly také v rovině pokut udělených kvůli jízdě bez platné dálniční známky. Těchto prohřešků policie zaznamenala více jak 22 tisíc. Díky tomu bylo vybráno dalších 41 milionů korun. Základní pokuta za jízdu bez známky uložená v příkazu na místě činí maximálně 5 tis. korun, pokud se jedná o opakovaný prohřešek, případ je řešen v rámci správního řízení. Nejvíce pokut pak bylo v loňském roce uděleno tam, kde je provoz nejvyšší, tedy v krajích Středočeském, Jihomoravském a Olomouckém. Pokutovat řidiče za jízdu po dálnici bez platné známky však lze jen v případě, že jej zastaví hlídka – pouze samotný kamerový záznam kvůli nedostatečné legislativě nestačí. Záměr adekvátně legislativu upravit sice již vznikl, nepanuje na něm ale politická shoda.

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy