Česko bude u Evropské komise požadovat zrušení zákazu spalovacích motorů. Hledá další spojence

Aktuálně

Česko bude u Evropské komise požadovat zrušení zákazu spalovacích motorů. Hledá další spojence

Česká republika se přidá k Itálii ve snahách uspíšit přezkum dopadů zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory a zákaz odložit. Oznámil to dnes ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Chceme, aby se na přezkumu dopadů zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory začalo pracovat hned a nikoli až v roce 2026, jak bylo původně naplánováno. Budeme jednat s novou Evropskou komisí a zároveň pracovat na sestavení koalice podobně smýšlejících států, jako tomu bylo v případě revize normy Euro 7,“ uvedl dnes Kupka na svém profilu na X s tím, že „není času nazbyt“.

„To, na co dlouhodobě upozorňujeme, potvrzují výrobci automobilů, kteří nedokážou plnit stanovené limity CO2 již pro rok 2025. Už teď leckde hrozí propouštění a uzavírání továren,“ dodal Kupka s odkazem na zářijové oznámení šéfů Volkswagenu o nutnosti restrukturalizace a možném ukončení provozu ve dvou německých závodech.

Německý ministr hospodářství Robert Habeck se v pondělí (23. září) připojil k výzvám za rychlejší revizi uhlíkových norem pro automobilový průmysl. Italská vláda vyzvala k podobnému kroku již dříve, přičemž italská premiérka Georgia Meloniová označila zákaz spalovacích motorů za „sebedestruktivní“.

Zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem má platit od roku 2035, ale již příští rok dostaly automobilky za úkol snížit průměrné emise nově prodávaných vozidel o 15 % ve srovnání s rokem 2021. Za nesplnění této povinnosti hrozí výrobcům mnohamiliardové pokuty.

Italská premiérka Giorgia Meloniová a ministr pro ekonomický rozvoj Adolfo Urso navrhli začátkem září přesunout revizi emisních norem do prvního pololetí roku 2025 místo roku 2026. Také Evropská asociace automobilových výrobců (ACEA) vyzvala minulý týden k urgentní revizi evropské legislativy s odkazem na nesplnitelnost evropské normy. Evropská komise však jejich požadavky odmítla s tím, že automobilky měly od roku 2019 dost času se připravit.

Ministr Kupka jednal v tomto týdnu v návaznosti na dopis ACEA v Berlíně s německým ministrem dopravy Volkerem Wissingem o krocích k přehodnocení CO2 limitů u osobních vozidel, vyplývá z tiskového prohlášení jeho resortu.

Kupka je stejně jako Meloniová a další evropští politici přesvědčený, že přezkum dopadů zákazu spalovacích automobilů musí proběhnout dříve, jinak hrozí, že evropské automobilky ztratí konkurenceschopnost.

„Požadujeme, aby revize tohoto zákazu proběhla již v roce 2025, namísto původně plánovaného roku 2026. Chceme o tom jednat s novou Evropskou komisí a zároveň připravujeme poziční dokument, pro který bychom chtěli získat koalici podobně smýšlejících států, tak jak tomu bylo v případě revize normy Euro 7,“ uvedl ministr dopravy v tiskovém prohlášení.

Politik také zdůraznil, že Česko má ambice stát se lídrem snah o změnu nastavení evropských plánů týkajících se spalovacích motorů. Tento krok označuje za „reálnou zelenou politiku“.

Italský ministr průmyslu Adolfo Urso již absolvoval dvoustranná jednání s automobilovými zeměmi, jako jsou Španělsko, Rakousko a Česká republika, ve snaze získat na svou stranu více partnerů pro vyjednávání s komisí, poznamenal před pár dny server Euractiv.

„Cesta vede přes další intenzivní vyjednávání a získání dostatečně široké podpory podobně smýšlejících států,“ poznamenal Kupka.

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy