Cesta vlakem z Ostravy na Slovensko je bezpečnější. Na ETCS přispěly fondy EU

Aktuálně

Cesta vlakem z Ostravy na Slovensko je bezpečnější. Na ETCS přispěly fondy EU

Fondy EU pomohly zabezpečit železniční koridor na severu Moravy. | Video: Deník/Radim Šlezingr; se svolením MMR

ETCS (European Train Control System) je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém. Ten na naše koleje přináší vyšší bezpečnost, protože neustále hlídá, aby obsluha vlaku nechybovala, a v případě problémů vlak dokáže i zastavit. Díky novému zařízení mohou vlaky jezdit také rychleji. Zavádění jednotného evropského zabezpečení, které bude v budoucnu sloužit na železnicích ve všech zemích Unie, v Česku podporují fondy EU. Na jedné z částí koridoru z Dětmarovic do Mostů u Jablunkova, což je přechodová stanice na Slovensko, evropské fondy na jeho zavedení přispěly 451 miliony korun.

„V tuto chvíli máme instalováno ETCS zhruba na 1200 kilometrech tratí. Z toho jsme vloni ukončili úsek Dětmarovice-Mosty u Jablunkova v délce 60 kilometrů. Této stavbě předcházelo vybudování dálkového ovládání zabezpečovacích zařízení, aby trať byla dálkově obsluhována z dispečerského střediska v Přerově,“ popisuje Vladimír Říha z Centra telematiky a diagnostiky Správy železnic (SŽ).

Celá stavba, která obnášela především výměnu zabezpečovacích zařízení na tomto úseku, stála 531 milionů korun. Fondy EU pokryly náklady z více než 80 procent.

https://g.denik.cz/1/06/mmr-rijen-2024-velky-graf.jpg

Rychlost až 160 kilometrů v hodině

Výhody společného zabezpečení železnic ocení cestující i pracovníci drah. Vlaky jsou díky němu rychlejší i proto, že odpadá nutnost výměn lokomotiv na hranicích. Jeho rozšířením se v příštím desetiletí zvýší rychlost především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech. „Systém ETCS je moderní vlakový zabezpečovač. Lidově řečeno nedovolí strojvedoucímu projet červenou, neboli takzvanou návěst. V každém místě a okamžiku kontroluje jeho rychlost. Tento systém potřebujeme, když chceme zvedat rychlost nad 160 kilometrů za hodinu,“ říká Vladimír Říha.

Ve zmíněném úseku na severu Moravy a Slezska přitom pravidelně projíždějí soupravy Pendolino, kterému naklápěcí systém umožňuje dosahovat této rychlosti už nyní. V budoucnu by takto rychle mohly jezdit i další soupravy.

„Nyní máme instalováno ETCS zhruba na 1200 kilometrech tratí. Loni jsme ukončili stavbu Dětmarovice – Mosty u Jablunkova v délce 60 kilometrů.“

Vladimír Říha, specialista SŽ

Plán moderního zabezpečení české železnice – implementace ETCS do roku 2040 stanovuje harmonogram dalšího zavádění evropského zabezpečovače ETCS různých úrovní na všechny tuzemské tratě. Každá úroveň ETCS je přitom vybavena schopností vlak zastavit. Tento plán počítá s náklady ve výši 90 miliard korun a významnou roli při jeho financování sehrají prostředky z evropských fondů.

Na trati mezi Dětmarovicemi a Mosty u Jablunkova přinesl systém ETCS vedle potenciální vyšší rychlosti také vyšší průchodnost tratě. Tímto úsekem tedy může projíždět větší počet vlaků, což zvyšuje kapacitu osobní i nákladní dopravy. Dalším pozitivem je i racionalizace práce na železnici. Dlouhé úseky obsluhují specialisté ze vzdálených dispečinků a na místě pak může být nižší počet zaměstnanců.

https://g.denik.cz/1/f9/mmr-ostrava-koridor-box.jpg

Na část tratí už pouze s ETCS

„První leden 2025 bude milníkem v realizaci tohoto systému. Dojde k výhradnímu zavedení ETCS na 600 kilometrech tuzemských tratí. To je stav, kdy na trať nemůže vyjet jiné vozidlo než to, které je vybaveno aktivní palubní částí ETCS,“ vysvětluje Vladimír Říha.

Zařízení se skládá z traťové a vozidlové části. Informace mezi nimi probíhají přes rádiový systém GSM-R. Traťová část zahrnuje zejména balízy, což jsou nevelké krabičky umístěné mezi kolejemi, a radioblokovou centrálu (RBC). Právě jejich umístění bylo jádrem projektu na severu Moravy a Slezska.

Vozidlová část, kterou mají instalovanou lokomotivy nebo tažné vozy, pak zahrnuje centrální počítač, záznamovou jednotku, zobrazovací jednotku, přenosový modul balíz a také odometrii, tedy přesné měření rychlosti a ujeté vzdálenosti.

Systém stále sleduje, zda strojvedoucí vlaku dodržuje maximální možnou rychlost jízdy a reaguje správně na situaci na trati. Především však umí zastavit vlak před návěstí Stůj nebo při indispozici strojvedoucího. Aby systém dobře fungoval, musí se postupně vybavit infrastruktura i vozidla všech dopravců, kteří budou chtít na takové trati jet.

https://g.denik.cz/1/54/mmr-rijen-2024-eu.jpg

Obdobné projekty z fondů EU

https://g.denik.cz/1/a9/mmr-zeleznice-projekt-1.jpg

https://g.denik.cz/1/4b/mmr-zeleznice-projekt-2.jpg

https://g.denik.cz/1/11/mmr-zeleznice-projekt-3.jpg

https://open.spotify.com/show/3xJYeHQiN0NYjJ58TkmFud?utm_source=web&utm_medium=denik&utm_campaign=inzerce&utm_content=doprava  

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy