Cestování vlakem podraží, České dráhy informovaly o novém nárůstu cen
ČESKO – Cestování vlakem je obvykle považováno za relativně komfortní a především ekologickou formu dopravy. I proto se nezřídka ozývají hlasy, že právě vlaková přeprava by měla být finančně zvýhodněna tak, aby cestující motivovala k tomu, aby nechali svá auta v garáži. V Česku ale i ceny jízdenek na vlak průběžně rostou – a ani letos tomu nebude jinak. Národní dopravce, České dráhy, oznámil navýšení cen od poloviny letošního prosince. Nové ceníky podle vyjádření Českých drah odrážejí inflaci a také vyšší provozní náklady.
Jak ceny porostou?
Zdražení jízdenek na vlaky Českých drah bude činit v průměru 5 %. To v praktické rovině znamená, že jízdné pro dospělého na kratší vzdálenost vzroste cenově o cca 5 Kč. Právě vzdálenost místa, kam chce cestující vlakem dojet, je ale faktorem, od nějž se nárůst ceny jízdenky odvíjí. V případě vzdálenosti 10 km tak vzroste cena jízdenky meziročně o korunu, v případě vzdálenosti 100kilometrové bude nárůst ceny činit korun 11.
„Ke změně cen obvykle dochází spolu s novým jízdním řádem, ten vstoupí v platnost od 15. prosince. Zvýšení základního kilometrového tarifu o 4,9 % znamená, že fakticky se u nejčastějších cest ve vzdálenosti do 50 km bavíme o zvýšení základního jízdného v rozptylu od jedné do pěti korun,“ shrnul Filip Medelský, specialista externí komunikace Českých drah. Dle jeho slov navýšení cen reflektuje vedle klasické valorizace také rostoucí náklady na provoz a zároveň skutečnost, že České dráhy aktuálně procházejí procesem rozsáhlé obnovy a modernizace vozidlového parku. „Jen letos investujeme do nových vlaků okolo 19 miliard korun. Je to 140 nových vlaků, 22 tisíc nových sedaček. Samozřejmě i toto mírné zvýšení cen nám pomáhá to vše financovat,“ dodal.
Různé tarify, různé ceny
Nutno dodat, že navýšení cen jízdenek na vlak může variovat také vzhledem k využívanému tarifu. Jednou věcí jsou totiž vlastní tarify Českých drah, druhou pak např. krajské tarify – ty se odvíjí od nastavení provozovatelů, klasicky krajů. Faktem navíc je, že všude tam, kde jsou provozovány vlaky Českých drah, platí základní kilometrické tarify ČD, u dálkových vlaků však do hry vstupuje také tarif dynamický. Tehdy je cena jízdenky závislá také na dalších faktorech – např. na tom, s jakým předstihem je jízdenky zakoupena a na jaký konkrétní den a čas (kdy do hry vstupuje vytíženost daného spoje).
Nárůst cen pak ČD promítne také do některých svých věrnostních programů. Konkrétně budou navýšeny ceny některých aplikací na In kartě – ty s jednoletou platností podraží o 100 Kč, tříleté pak o 200 Kč. Obdobným způsobem dojde i k navýšení cen v případě některých typů doplatků – např. měsíční doplatek za jízdenky první třídy bude činit 200 Kč a zákazníci tak nově zaplatí 1 190 Kč. Podraží ale i celostátní skupinová víkendová jízdenka pro až pět cestujících, ta bude stát nově o 100 korun více, tedy 999 Kč. Počínaje 15. prosincem pak České dráhy ukončí v rámci vnitrostátní přepravy také možnost bezplatné přepravy dětí do šesti let a doprovázejících osob držitelů průkazů ZTP/P.
Nové ceníky vstoupí v platnost 15. prosince 2024, přičemž jízdenky za stávající (nižší ceny) lze nakupovat až do 14. prosince, a to i v předprodeji, maximálně však na cesty, jež se budou realizovat v následujících 60 dnech.
ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy