Čím jezdí starostové v okrese? Starosta Brodu sedá raději na kolo
Deník si připravil komplexní seznam automobilů starostů, primátorů nebo hejtmanů napříč Českem. | Video: Deník/Kateřina Součková
Někde není výjimkou, že si starostův automobil půjčují podle potřeby i někteří jeho kolegové na úřadě. Jinde si starosta pořídí auto vlastní, aby ho měl k dispozici vždycky, když potřebuje. Zajímavé je i to, kolik jsou radnice ochotné za vůz pro starostu zaplatit. Některé radnice zaplatí za koupi auta hned, jiné dávají přednost leasingu. Bez služebního auta se neobejde dneska ani starosta na vesnici.
Auto pro všechny. To se děje například v Chotěboři, kde žije necelých deset tisíc lidí. Starosta Ondřej Kozub jezdí autem Škoda Octacia z roku výroby 2016. Vůz stál necelého půl milionu korun. O auto se Kozub ale občas bratrsky dělí, když je třeba. „Auto ale užívá i místostarosta a další zaměstnanci městského úřadu,“ upřesnil Kozub. Na otázku, zda má starosta k službám osobního řidiče, odpověděl: „Ne a kde bychom na to vzali.“
Město Světlá nad Sázavou má přes šest tisíc obyvatel. „Starosta František Aubrecht jezdí autem Škoda Karoq. Rok výroby 2023. Město k nákupu auta využilo operativní leasing, starosta osobního řidiče nemá,“ informovala mluvčí městského úřadu Blanka Sedláková.
Čím jezdí čeští politici? Jaká služební auta mají?
Co vše najdete ve speciálu Deníku:
- Deník oslovil starosty a primátory všech měst nad 5 tisíc obyvatel v České republice a taky primátory a hejtmany
- Zatímco někteří jezdí v luxusní německé limuzíně, jinde třeba ani služební auta nemají
- Čím dnes jezdí čeští vrcholní politici
- Jaká auta vozila československé a české prezidenty v minulosti
- Velké srovnání po okresech, krajích i v České republice již v pondělí ráno na všech webech Deníku.cz
Okresní město Havlíčkův Brod má přes 23 tisíc obyvatel. Starosta Zbyněk Stejskal používá jako služební vůz Škodu Octavia IV s benzinovým motorem z roku výroby 2023. Auto stálo necelých 600 tisíc korun, osobního řidiče starosta nemá. Nicméně služebním autem všude nejezdí. „Jsem příznivcem ekologické dopravy a hlavě aktivní cyklista,“ říká o sobě starosta, který do práce jezdí často na kole. Na kole se vydal i na slavnostní zahájení stavby nové haly Českých drah v Havlíčkově Brodě a liboval si, že nemusí hledat místo k parkování.
Bez služebního auta se neobejdou ani menší města. Ledeč nad Sázavou nemá ani pět tisíc obyvatel. Starostka Hana Horáková sice používá auto, které je dražší, než má Havlíčkův Brod či Chotěboř. Auto je ale její soukromé, její rodiny. Vůz Toyota s rokem výroby 2022 za 1,1 milionu korun si koupila sama. Městu Ledeč nepatří.
Čím jezdí strostové na Havlíčkobrodsku:
Havlíčkův Brod
- počet obyvatel: 23 746
- starosta: Zbyněk Stejskal, ODS
- vůz, typ: Škoda Octavia IV, benzin
- rok výroby: 2023
- cena pořízení: 596 679korun
- osobní řidič: NE
- elektromobil: NE
Chotěboř
- Počet obyvatel: 9 096
- starosta: Ondřej Kozub, ODS
- vůz, typ: Škoda Octavia (sdílený s kolegy/zaměstnanci města)
- rok výroby: 2016
- cena pořízení: 454 350 korun
- osobní řidič: NE
- elektromobil: NE
Světlá nad Sázavou
- počet obyvatel: 6 452
- starosta: František Aubrecht, nestraník
- vůz, typ: Škoda Karoq
- rok výroby: 2023
- cena pořízení: operativní leasing
- osobní řidič: NE
- elektromobil: NE
Ledeč nad Sázavou
- počet obyvatel: 4 832
- starostka: Hana Horáková, nestraník
- vůz, typ: soukromé vozidlo
Bez auta se neobejde ani starosta na vesnici, zvlášť tam, kde není možné spoléhat na místní dopravu. Starosta Josef Michalíček vede obec Nejepín na Chotěbořsku, kde žije 90 lidí. Starosta vlastní pět let starý Volkswagen, ale auto patří jemu. Sám si ho koupil za vlastní peníze, sám se o něj stará a sám si do něho kupuje benzín. „Protože na koupi a provoz služebního auta nejsou v rozpočtu obce peníze,“ zdůraznil. Starostové takových malých obcí jsou totiž neuvolnění. To znamená, že funkci starosty vykonávají ve svém volnu, při řádném zaměstnanání a nemají ve srovnání se starosty měst žádné zvláštní výhody, například služební vůz.
S ohledem na stále častěji diskuse na téma elektromobilita se Deník starostů zeptal, zda mají v úmyslu elektrický vůz pro radnici pořídit. V Ledči by měli zájem jen o auto na hybridní pohon. V Chotěboři zatím elektromobil nechtějí. „Zatím ne, auto je funkční, úsporné, je užíváno na delší a dlouhé cesty v ČR i do zahraničí do partnerských měst, na to se elektro prozatím svým dojezdem nehodí,“ vysvětlil starosta Ondřej Kozub.
Čím jezdí regionální politici v…
V Havlíčkově Brodě nemají o elektromobil zájem vůbec. „Ne. Dlouho jsme o něm uvažovali pro potřeby referentů na krátké vzdálenosti po městě a jeho bezprostředním okolí. Nepodařilo se nám však získat dotaci a bez dotace je takové vozidlo neekonomické,“vysvětlil tajemník Václav Stejskal.
Elektromobil nechtějí ani ve Světlé nad Sázavou, protože v okolí radnice není kde auto nabít.
Tento článek jste si mohli přečíst díky vašemu předplatnému.
ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy