Čínské vyšetřování vepřového masa, alkoholu a mléčných výrobků z EU je „neoprávněné“, řekl šéf obchodu Evropské unie
Čínská protisubvenční šetření týkající se brandy, vepřového masa a mléčných výrobků dodávaných z Evropské unie (EU) jsou „neoprávněná“ a „nemají dostatečné důkazy“, uvedl 19. září komisař pro obchod Valdis Dombrovskis.
Dombrovskis se takto vyjádřil během setkání se svým čínským protějškem Wang Wentao, který navštívil Brusel ve snaze zastavit uvalení dodatečných cel na elektromobily (EV) vyrobené v Číně.
Dombrovskis označil setkání s Wangem za konstruktivní.
„Obě strany se dohodly, že zintenzivní úsilí o nalezení účinného, vymahatelného a se Světovou obchodní organizací slučitelného řešení“ případu EV, ‚aniž by bylo dotčeno vyšetřování EU a jeho lhůty‘, uvedl Dombrovskis na sociální síti X.
Evropská komise, výkonný orgán EU, dne 20. srpna mírně snížila cla a navrhla maximálně 36,6% clo na elektromobily dodávané z Číny.
Brusel považoval dodatečná cla za nezbytné kroky k vyrovnání podmínek. Komise již dříve uvedla, že značné dotace poskytované komunistickým režimem poskytly výrobcům elektromobilů v Číně „nespravedlivou“ obchodní výhodu a hrozilo, že uměle snížené ceny poškodí trh EU.
Peking plán EU kritizoval jako „nespravedlivý“. Dne 21. srpna rozšířilo čínské ministerstvo obchodu obchodní šetření dovozu z EU a k probíhajícím antisubvenčním přezkumům vepřového masa a brandy přidalo také sýry, mléko a smetanu.
Během schůzky s Wangem Dombrovskis vyjádřil „silné znepokojení“ Evropské unie nad čínskými „obrannými obchodními šetřeními“ proti brandy, vepřovému masu a mléčným výrobkům z bloku, uvádí se ve zprávě EU.
„Zdůraznil, že tato vyšetřování jsou neoprávněná, jsou založena na pochybných tvrzeních a postrádají dostatečné důkazy,“ uvedla komise.
Dombrovskis proto „vyzval k ukončení těchto vyšetřování a informoval čínskou stranu, že Evropská unie udělá vše pro to, aby hájila zájmy svého průmyslu“.
Čínské ministerstvo obchodu uvedlo, že se Wang a Dombrovskis dohodli na jednání o vzájemně přijatelném řešení.
Wang však Dombrovskise varoval, že pokud bude EU trvat na „zavedení nepřiměřených cel, Čína rozhodně přijme nezbytná opatření“.
Blíží se hlasování o clech na elektromobily
Čínské automobilky nabídly nové cenové závazky, tedy závazek stanovit spodní hranici prodejních cen svých výrobků, aby se vyhnuly clům.
Po přezkoumání návrhů na začátku tohoto měsíce Evropská unie návrhy odmítla a uvedla, že nabídka minimálních cen nevyváží škody způsobené státními dotacemi Pekingu. Lhůta pro předložení nového závazku Pekingu již uplynula.
Sedmadvacet členských států EU má v příštích týdnech hlasovat o zavedení pětiletých cel na elektromobily.
Zavedení cel na elektromobily by mohlo být zmařeno pouze v případě, že kvalifikovaná většina 15 členů EU, kteří představují 65 % obyvatel EU, bude hlasovat proti návrhům.
Před setkáním s šéfem obchodu EU zasedl Wang 18. září se zástupci čínských a evropských výrobců elektromobilů a podle svého ministerstva slíbil, že vytrvá ve vyjednávacím úsilí „do poslední chvíle“.
Začátkem tohoto týdne Wang jednal také s vysokými obchodními úředníky v Římě a Berlíně. Během setkání s německým vicekancléřem Robertem Habeckem 17. září Wang uvedl, že zvýšení cel ze strany EU by mohlo „vážně narušit“ obchodní a investiční spolupráci a ovlivnit zájmy Pekingu i Berlína, uvádí se v čínském textu.
Podle shrnutí schůzky Habeck, který je zároveň šéfem ministerstva hospodářství, uvedl, že EU a Čína by měly vyvinout veškeré úsilí k nalezení vyjednaného řešení. Wangovi řekl, že Berlín sice podporuje hospodářskou soutěž, ale „musí probíhat za spravedlivých podmínek“.
Italský ministr zahraničí Antonio Tajani v rozhovoru zveřejněném 16. září před setkáním s Wangem uvedl, že Řím podporuje cla navrhovaná EU, aby ochránil konkurenceschopnost vlastních výrobců automobilů.
Obchodní napětí se v posledních měsících zvýšilo poté, co čínský komunistický režim zahájil řadu obchodních sond do výrobků Evropské unie.
Režim již podal žalobu na cla navržená Bruselem ke Světové obchodní organizaci. Na znamení možných dalších odvetných opatření proti zvýšení cel ze strany EU jednali čínští představitelé 23. srpna na schůzce se svými výrobci automobilů a průmyslovými sdruženími o „zvýšení dovozních cel na automobily se spalovacím motorem“, uvedlo ministerstvo obchodu v jednořádkovém prohlášení zveřejněném na svých internetových stránkách.
V červnové zprávě čínský státní sdělovací prostředek Global Times upozornil na možnost zvýšení cel na benzinové automobily s velkým objemem motoru dovážené z EU.
Obavy z čínského vývozu elektrických vozidel
Podle Davida Huanga, ekonomického výzkumníka a komentátora působícího v USA, odráží série odvetných kroků Pekingu hluboké obavy představitelů Komunistické strany Číny (KS Číny), kteří považují odvětví elektrických vozidel za klíčové pro svou snahu ovládnout globální exportní trh.
Huang v nedávném rozhovoru pro deník Epoch Times uvedl, že čínský vývoz byl zpočátku tažen pracovně náročnými odvětvími, jako jsou domácí spotřebiče, nábytek a oděvy.
V posledních letech, kdy čelí skomírající ekonomice, se představitelé KS Číny „zaměřili na zvýšení podílu Číny na světovém exportním trhu tím, že se zaměřili na rozvíjející se průmyslová odvětví, elektromobily, baterie a solární panely“, které označili za novou výrobní sílu, uvedl.
Cíle KS Číny se netýkají pouze oživení ekonomiky. Zaplavením globálního trhu elektromobily vyrobenými v Číně chce čínký režim podle Huanga získat data od větší uživatelské základny v jiných zemích a posunout svou kontrolu dále za hranice.
„Přemýšleli jste někdy o tom, proč země, která nedokáže zajistit bezplatnou lékařskou péči nebo vzdělání pro všechny, sype tolik peněz [do průmyslu elektromobilů]?“ ptá se.
Rozvoj průmyslu elektromobilů je podle Huanga pravděpodobně součástí strategie Komunistické strany Číny, jejímž cílem je „zpřísnit kontrolu nad celou společností“.
Huang uvedl, že elektromobily jsou více než součástí snahy Číny prolomit v exportu a znovu získat globální trh s vysoce hodnotným vývozním zbožím.
„Ve skutečnosti jde o dohled nad čínskými i globálními uživateli. Sbírají osobní údaje, informace o poloze a různá další data prostřednictvím množství senzorů v elektrických vozidlech,“ řekl Huang. „Pokud v autě používáte telefon nebo notebook, může vás [KS Číny] také sledovat nebo odposlouchávat.“
Na této zprávě se podíleli Luo Ya a agentura Reuters.
–ete–
ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy