Demolice historické nádražní budovy v Jihlavě začala. Bagr se zakousl do zdí

Aktuálně

Demolice historické nádražní budovy v Jihlavě začala. Bagr se zakousl do zdí

Demolice městského vlakového nádraží v Jihlavě. | Video: Deník/Martin Singr

V jihlavském parku Legionářů je ve čtvrtek odpoledne s datem 9. ledna 2025 docel klid. Jen oblaka prachu zvedající se od městského vlakového nádraží dávají tušit, že se historická budova z roku 1887 stává minulostí. Ustoupí modernímu dopravnímu terminálu.

Demolice je poměrně tichá, proto jí přihlíží víceméně jen náhodní kolemjdoucí. „Ty zdi jsou ve skvělém stavu, stejné byly trámy na střeše. Ta budova tady mohla klidně stát dál,“ zhodnotil jeden z Jihlavanů, který si nepřál uvést své jméno, redakce ho však zná. Bagry se mezitím postupně zakusovaly do obvodových zdí.

Architektura budovy zůstala od roku 1890 až do dnešních dnů stejná. V šedesátých letech však došlo k omlácení původní fasády Českomoravské transverzální dráhy a proto nebylo později možné budovu prohlásit za národní kulturní památku, o což dlouhé roky usiloval železničář Richard Cila. Podle něj ale jde o industriální památku a dědictví našich předků. „Fasáda není původní, ale uvnitř jsou dveře, futra, záchody i dlažba původní z roku 1887. V patře z roku 1890 je původní dlažba, totéž litinové zábradlí,“ zdůraznil před časem Cila.

Demolice budovy byla plánovaná na loňský prosinec, nakonec začala o několik týdnů později. „Smířil jsem se s tím, že ten barák bude k zemi, a vyroste nějaký nový. Pro mě ale ten nový dům nebude mít duši. Tento dům má duši, ale bohužel umírá a za chvíli odejde do nebe. Ale ti lidé, co tady bydleli, si zaslouží úctu,“ smutnil Cila loni na konci října a v očích se mu leskly slzy.

Z městského nádraží v Jihlavě vznikne moderní dopravní terminál regionálního významu. Cestujícím má do budoucna zajistit pohodlný přestup mezi osobní železniční, linkovou autobusovou a městskou hromadnou dopravou s odpovídajícím napojením na pěší, cyklistické a automobilové trasy.

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy