Dopravu v ČR čekají změny: Vlaky ohlídá nový systém, dopravci dále modernizují

Aktuálně

Dopravu v ČR čekají změny: Vlaky ohlídá nový systém, dopravci dále modernizují

Co se v textu dočtete:

Železnice

Zabezpečení

Od ledna je na české železnici spuštěn výhradní provoz evropského systému řízení vlaků známého pod zkratkou ETCS. Ten funguje jako hlídač, který sleduje pohyb vlaků, kontroluje rychlost a v případě nebezpečí dokáže zastavit vlak na dálku. Dohlížet bude na zhruba 50 tisíc vlaků měsíčně. Systémem je v Česku vybaveno 622 kilometrů tratí z celkových zhruba devíti tisíc. Jedná se především o hlavní koridory.

Systém nebude spuštěn na železnici v jeden den. Nabíhat bude postupně. Hned 1. ledna začne výhradní provoz s ETCS na koridoru Česká Třebová – Přerov, o týden později na trati Břeclav–Přerov–Bohumín. V polovině ledna přibudou úseky Česká Třebová – Adamov, Modřice–Břeclav, Hustopeče u Brna – Šakvice a 22. ledna úsek Praha Běchovice – Česká Třebová.

Kvůli zavádění ETCS muselo být vybaveno přes sedmnáct set lokomotiv speciální palubní jednotkou, proškoleno bylo přes 3300 strojvedoucích.

Zabezpečovač ETCS nezůstane pouze na hlavních koridorech. Postupně se rozšíří i na další tratě. Do roku 2030 přibude na dalších čtyř tisících kilometrech tratí.

Častější kontroly

Ministerstvo dopravy v letošním roce posílí kontroly objednávaných dálkových vlaků. Kvalitativní parametry rychlíků a expresů budou nově moci posuzovat i krajští kontroloři. „Ti budou činnost provádět v rámci vedení linek na území jednotlivých krajů. Smlouvy o spolupráci byly zatím sjednány s osmi kraji a jednáme i s dalšími, aby došlo k posílení kontrolní činnosti a tlaku na zlepšení kvality námi objednávaných vlaků,“ informoval mluvčí ministerstva František Jemelka.

Opravy nádraží

Ke konci roku 2024 rekonstruovala Správa železnic tři desítky nádražních budov. Letos se stavební práce rozeběhnou na dalších více než dvaceti objektech napříč Českou republikou. „Celkem půjde na jejich údržbu, opravy a rekonstrukce téměř 2,3 miliardy korun. V současnosti obnovou prochází například historicky cenné objekty v Pardubicích, Ostravě-Vítkovicích, Jaroměři nebo Lovosicích, v rámci celkových modernizací se také budují úplně nová nádraží v Praze-Bubnech a Brně-Králově Poli. V příštím roce se například zahájí rekonstrukce zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, úplně nový objekt se začne budovat v Mladé Boleslavi,“ sdělila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Kromě toho se naplno rozběhne rekonstrukce hlavního železničního uzlu v Hradci Králové a také v České Třebové.

Modernizace tratí

V letošním roce plánuje Správa železnic modernizovat bezmála padesát kilometrů tratí. Jednou z nich bude trasa Kladno – Praha-Ruzyně, která se již staví v Kladně. Nově začne výstavba úseku od Velkého Přítočna přes Pavlov–Jeneč–Hostivice až k Praze-Ruzyni.

Modernizace se dočká také úsek Plzeň–Nýřany–Chotěšov. Začnou rovněž práce na elektrizaci a zkapacitnění trati z Týniště nad Orlicí do Solnice. Několik úseků projde cyklickou obnovou, mimo jiné část takzvané pravobřežky mezi Nymburkem a Liběchovem nebo trať z Horní Lidče na státní hranici se Slovenskem.

Pro nákladní dopravu bude významná cyklická obnova trolejového vedení mezi Úpořinami a Ohníčí v Ústeckém kraji a v úseku Nymburk seřaďovací nádraží – odbočka Babín.

Začne také postupná výměna trolejového vedení na trati Tábor–Bechyně, prostá rekonstrukce pak proběhne v úsecích Olomouc–Blatec a Police nad Metují – Teplice nad Metují.

První trať s rychlostí 200 kilometrů v hodině

Na důležité spojnici Brna a Přerova zahájí Správa železnic modernizaci dvou úseků mezi Nezamyslicemi a Přerovem. Konkrétně má jít o výstavbu úseků Nezamyslice–Kojetín a Kojetín–Přerov. Nejedná se však o stavbu nové tratě, ale o přestavbu té současné. V rámci ní dojde hlavně k narovnání oblouků, na trati vznikne osm nových mostů a také tunel dlouhý zhruba tři čtvrtě kilometru.

Vznikne tak rychlotrať, která bude součástí budoucí vysokorychlostní sítě v Česku. Po dokončení zde vlaky budou moct využívat dvoukolejnou trať pro rychlost 200 kilometrů za hodinu. V současné době je maximální rychlostní limit 160 kilometrů za hodinu, a to ještě jen na vybraných úsecích.

Vysokorychlostní tratě

Naplno pokračuje i příprava vysokorychlostních tratí. Správa železnic má z plánovaného počtu 750 kilometrů naprojektovánu polovinu budoucí sítě. V uplynulé době například vybrala projektanta poslední části vysokorychlostní trati z Prahy do Brna, a to úseku mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší.

Rovněž začal geologicko-inženýrský průzkum v Prosenicích a Přerově-Čekyni na trase budoucí vysokorychlostní trati Moravská brána a také v místě budoucího Krušnohorského tunelu na trase do Drážďan. „Pokračuje se i v architektonických soutěžích, kdy došlo k vyhlášení soutěže pro plánovaný terminál Kořenice-Bečváry VRT. Výsledky bychom měli znát na jaře příštího roku,“ doplnila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Drážní úřad mění adresu

Na přelomu ledna a února změní své sídlo Drážní úřad. Ten se nově přestěhuje do nových prostor Paláce Pyramida v Bělehradské ulici v Praze 2. Kvůli komplexní a dlouhotrvající rekonstrukci zbývajících částí Fantovy budovy, kterou plánuje Správa železnic, musí opustit dosavadní prostory severní věže na hlavním nádraží v Praze, kde sídlí od svého zřízení v roce 1995.

Jako poslední se do nových prostor přesune podatelna. Do 13. února tak bude fungovat ve stávajícím sídle Drážního úřadu na hlavním nádraží a od 17. února pak na nové adrese Bělehradská 222/128, Praha 2. Nové sídlo je díky své poloze v blízkosti I. P. Pavlova dobře dostupné městskou hromadnou dopravou nebo i pěšky z hlavního nádraží Praha.

Dotace na výměnu nafťáků

Po českých železnicích by měly ve větší míře jezdit ekologické vlaky. Ministerstvo životního prostředí podpoří dopravce, kteří vymění naftové „motoráčky“ za elektrické, bateriové či vodíkové vlaky. V Modernizačním fondu je připraveno 15 miliard korun. Dotační výzva je vyhlášená jako dvoukolová. V prvním kole předloží žadatelé své záměry. V tom druhém už úspěšné záměry budou moci získat dotační podporu. Projektové záměry je možné podávat do 31. března.

České dráhy

Modernizace

České dráhy nasadí postupně na dálkové mezinárodní spoje moderní rychlovlaky ComfortJet. Cestující se s nimi setkají nejprve na vnitrostátních vlacích IC 510/511 Ostravan Bohumín–Praha–Bohumín a IC 512/515 Ostravan Bohumín – Františkovy Lázně – Bohumín. Následně se dostanou do provozu na mezinárodních linkách Berliner a zhruba ve druhé polovině roku je plánuje dopravce nasazovat také na spoje do Rakouska a Maďarska.

Cestující se nově vozí novými soupravami s bateriovým pohonem. Elektricko-bateriové moderní vlaky jezdí na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Jelikož je zde trasa elektrizovaná jen z části, museli dříve cestující přesedat z elektrického vlaku do dieselového. To nasazením elektricko-bateriového vlaku odpadlo.

Služby

České dráhy nabídnou celkem 7131 bezbariérových vlaků, což je o 439 spojů více než v roce 2024. Dopravce nyní disponuje přibližně 860 vozy a jednotkami v úpravě pro cestování osob na vozíku, z toho zhruba tři čtvrtiny vozidel je přímo nízkopodlažní. To znamená, že výška podlahy se nachází v úrovni moderních nástupišť a nástup osob na vozíku je možný prakticky bez asistence dopravce.

Celkem 130 dálkových vlaků nabídne dětské kino, stovky vlaků mají vozy s místy vybavenými dětskou hrou Elfíkova cesta, 485 dálkových spojů nabízí vyhrazená místa pro cestující s dětmi do deseti let. Všechny tyto výhody najednou nabízejí nejmodernější vlaky Railjet, InterJet a ComfortJet. Samozřejmostí jsou elektrické zásuvky a USB porty pro dobíjení notebooků, tabletů či mobilních telefonů.

České dráhy představily moderní vlk ComfortJet. | Video: Deník/Miroslav Elsnic

Z Prahy k Baltu

Od poloviny prosince začal jezdit Baltic express. Jedná se o nový spoj Českých drah mezi Českem a polským Trojměstím. Nabízí čtyři páry vlaků denně. Vyjíždějí z pražského hlavního nádraží každý den, a to zhruba deset minut před sedmou hodinou ráno, jedenáctou dopoledne, třetí odpolední a sedmou večerní. V Česku staví ještě v Kolíně, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Letohradu, v Jablonném nad Orlicí a v Lichkově.

V Polsku pokračují přes Kladsko, Vratislav, Poznaň a Bydhošť do Gdaňsku, Sopot a Gdyně. „Cesta mezi Prahou a Vratislaví tak trvá necelé čtyři hodiny, což znamená nejrychlejší spojení vlakem v historii. Cesta do Poznaně trvá zhruba pět a půl hodiny a v Gdaňsku jste za zhruba osm a půl hodiny,“ upřesnil generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

RegioJet

Menší „žlutý“ dopravce se od poloviny prosince, kdy začal platit nový jízdní řád, stal provozovatelem železniční linky S49 spojující Roztoky u Prahy – Libeň a Hostivař. V průběhu letošního roku se k této lince ještě připojí nově vzniklá linka S61 z pražského Hlavního nádraží/Vršovic do Úval. Linky bude RegioJet obsluhovat do roku 2039. „Na těchto trasách budou nasazeny moderní nízkopodlažní elektrické jednotky PESA Elf.eu, které nabídnou komfortní cestování s klimatizací, WiFi a bezbariérovým přístupem. Kvůli zpoždění dodávky od výrobce PESA však linka S49 odstartuje s vozidly společnosti Arriva pod licencí RegioJetu, přičemž nové jednotky se očekávají na jaře 2025,“ řekla mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.

RegioJet přináší i novinku pro obyvatele jižní části Prahy. Nově obsluhuje zastávku Praha – Zahradní Město, odkud cestující mohou pohodlně a bez přestupu cestovat do Brna, Olomouce, Ostravy, Vídně, Budapešti nebo Košic.

Modernizace pokračuje i na lince R23 mezi Kolínem a Ústím nad Labem. Tady jsou nově nasazeny dvě nízkopodlažní jednotky řady 665, které nabízejí cestujícím rozdělení sedadel do čtyř tříd – Business, Relax, Standard a Lowcost. „Třetí jednotka posílí kapacitu během ledna až února 2025. Cestující mohou nově na této lince na palubách vlaků využít nabídku občerstvení zahrnující teplé i studené nápoje a snacky,“ podotkla Kostřicová.

Společnost dále rozšiřuje svou flotilu o třináct nových lokomotiv TRAXX MS3, které umožní energeticky úsporný provoz na mezinárodních tratích. Šest z nich převzal RegioJet už na podzim loňského roku, zbývající sedm bude dodáno na jaře 2025.

Plavba

Platba kolkem je minulostí

Od 1. ledna 2025 už není možné platit prostřednictvím kolkových známek. Takzvané „kolky“ sloužily jako jeden ze způsobů uhrazení některých správních poplatků. Nově tak bude možné platit bankovním převodem, hotově, kartou anebo třeba pomocí QR kódu.

Lidé, kteří měli kolky nakoupené do zásoby, je mohli zpětně odprodat do konce roku 2024 na vybraných pobočkách České pošty.

Letiště

Praha

Modernizace

Letiště Praha plánuje v letošním roce rozšířit službu takzvanou Self Service Drop, tedy samoodbavení zavazadel. Cestující si tak budou moci u více leteckých společností sami snadno a pohodlně odbavit zavazadlo a ušetřit tak i tím čas.

V průběhu roku by měly být postupně instalovány nové takzvané CT rentgeny. „Momentálně probíhá jejich testování. Poddle výsledků testování budou následně rentgeny instalovány do běžného provozu na centrální bezpečnostní kontrole v Terminálu 2. Cestující tak nebudou muset na bezpečnostní kontrole u těchto typů rentgenů ze svého příručního zavazadla vyndávat tekutiny ani elektroniku,“ přiblížila mluvčí Letiště Praha Denisa Hejtmánková.

Letiště Praha v roce 2025 rozšíří flotilu elektrických letištních autobusů pro přepravu cestujících z gatu ke vzdáleným stáním. „Myslíme také na cestující, pro které není odbavení a nástup do letadla jednoduchý, plánujeme proto nákup speciálních vozíků pro odbavení kvadruplegiků,“ doplnila Hejtmánková.

V roce 2025 by měla také skončit rekonstrukce gatu A2.

Nové lety

Z pražského letiště se cestující dostanou do celkem 115 destinací. Mezi hlavní novinky patří lety do bulharského města Plovdiv, tureckého Kaiseri (od 11. ledna), hlavního města Litvy Vilniusu (30. března), italského Terstu (30. března), či hlavního města Spojených arabských emirátů Abu Dhabi (2. června) a od 6. června začnou pravidelné lety do kanadského Toronta.

Brno

Modernizace

V roce 2025 plánuje Letiště Brno pokračovat ve zvyšování komfortu pro cestující. V plánu je rozšíření parkoviště pro cestující, ale také investice do odbavovacích ploch a oprav provozních ploch. „V rozvojovém plánu připravujeme projekty nového zázemí pro byznys aviation. Tyto investice budou v hodnotě vyšších desítek milion korun,“ sdělila Deníku mluvčí letiště Karolína Gnědin.

Nové lety

Z brněnského letiště začnou létat dvě nové pravidelné linky do evropských metropolí Malagy a Říma. Linka do španělské Malagy bude létat dvakrát týdně, a to v pondělí a ve čtvrtek. První let se uskuteční 31. března. Letadla do Říma budou rovněž létat dvakrát v týdnu, a to ve čtvrtek a v neděli. První let se uskuteční 23. března.

Ostrava

Modernizace

Po otevření samoobslužné prodejny v prostorách veřejné části odletové haly a také za bezpečnostní kontrolou v roce 2024 plánuje Letiště Ostrava další rekonstrukce. „V letošním roce nás čekají opravy a rekonstrukce zázemí a prostor letiště s cílem zvýšení komfortu a kapacity pro cestující. Významnou investicí bude také výstavba garáží pro zimní techniku,“ informovala Kateřina Pustějovská z letiště.

Nové lety

V březnu 2025 budou zahájeny lety do španělské Girony. Od konce března bude v opět v provozu také linka do Málagy a bude navýšen počet rotací na trase do Londýna na třikrát týdně. I nadále se bude létat mezi Ostravou a Varšavou a na návazných linkách z Varšavy zajišťovat spojení s více než 80 destinacemi po celém světě.

Pardubice

Modernizace

Stavební práce a rekonstrukce zázemí letiště plánují také v Pardubicích. „V letošním roce letiště je v plánu rekonstrukce druhého nadzemního podlaží, oprava parkoviště a samozřejmě rozvoj a vylepšení služeb pro cestující,“ uvedla mluvčí Letiště Pardubice Mária Luticová.

Nové lety

V roce 2025 se bude nově z pardubického letiště létat pravidelná linka do Palma de Mallorca.

České Budějovice

Modernizace

Zásadní modernizací prošly prostory Jihočeského letiště České Budějovice v roce 2024. V letošním roce se proto nic zásadního nechystá. „V terminálu jsou nyní již dokončeny potřebné stavební úpravy pro rozšíření počtu odbavovacích přepážek (Check-in), instalaci nového dopravníkového systému na zapsaná zavazadla a RTG pro zapsaná zavazadla, což je investice za cirka třináct milionů korun. Je to základní předpoklad, abychom konečně vyrovnali konkurenční výhodu jiných letišť a mohli tak odbavovat dvě letadla najednou,“ vysvětlil předseda představenstva Ivan Trhlík.

Nové lety

Jihočeské letiště podle Trhlíka nabídne v průběhu roku novinky v podobě nabízených destinacích. Nicméně velkou změnou pro letiště je celoroční provoz. V zimě se odtud létá do egyptské Hurghady. „Zájem o cestování z našeho letiště je skutečně velký. Zásadním limitujícím faktorem však zůstává nedostatek přepravní kapacity, tedy letadel. To významně ovlivňuje i plány na lety v dalších obdobích. Určitě se ale nějaké novinky, pokud jde o nové destinace v sezoně 2025 u nás objeví,“ dodal Trhlík.

Karlovy Vary

Modernizace

Cestující z letiště v Karlových Varech budou moci v budoucnu parkovat na nové ploše v blízkosti terminálu. „Bude se jednat o investici ve výši asi šestnáct milionů korun. Parkoviště bude mít kapacitu pro zhruba 130 aut a umístěné bude sto metrů terminálu,“ informovala jednatelka letiště Karlovy Vary Alice Justina Undus.

Nové lety

V roce 2025 se bude z karlovarského letiště létat pravidelně do tureckého Tel Avivu. Linka bude fungovat od června do září. „Charterové lety potvrzené jsou zatím pouze do turecké Antalye od společností Čedok a Fischer na období červen–říjen, další destinace jsou zatím v jednání. Společnost AsiaLuxe bude provozovat na týdenní bázi linku mezi Taškentem a Karlovými Vary, a to od června do září 2025,“ dodala Undus.

Silnice a dálnice

Bodový systém

Oproti začátku roku 2024 start roku 2025 není pro řidiče ve znamení velkých změn na silnicích. Naopak veškeré novinky platné od loňského ledna chce ministerstvo dopravy postupně analyzovat a vyhodnocovat. Je tak možné, že bodový systém v příštích letech dozná menších změn v podobě zpřísnění některých trestů. Hojně se také diskutuje o novince v podobě „bodování“ a pokutování nedodržení bezpečné vzdálenosti. Ta je totiž pátou nejčastější příčinou dopravních nehod.

Dražší mýtné

Dopravci budou opět muset více platit za mýtné. Sazba se od ledna zvyšuje o pět procent. Jedná se však o druhé zdražení za posledních deset měsíců. V březnu loňského roku totiž mýtné zdražilo o patnáct procent v rámci promítnutí poplatků za produkci oxidu uhličitého. „Vyšší mýtné tedy opět zdražuje dopravní služby, neboť dopravcům meziročně narostly i všechny ostatní náklady počínaje mzdami, přes nakupované služby, pojištění nebo třeba pneumatiky. Masivní inflaci a zvýšené vstupy dodnes všichni dopravci do cen pro zákazníky plně nepřenesli,“ upozornil mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Martin Felix.

Dražší známka

Od ledna zdraží rovněž dálniční známka. Nově bude stát celoroční kupón 2440 korun, tedy o 140 korun více. Desetikoruny navíc si řidiči připlatí při pořízení měsíční, desetidenní a denní viněty. Letošní ceny dálničních známek poprvé vycházejí z nového zákona, který zohledňuje růst spotřebitelských cen a také meziroční změnu délky dálnic v provozu.

Nové úseky dálnic

V roce 2025 plánuje Ředitelství silnic a dálnic otevřít více než sedmdesát nových dálničních kilometrů. Nejvíce se rozšíří dálnice D35. Otevřít se má úsek Hořice–Sadová, Vysoké Mýto – Džbánov, Janov–Opatovec a Křelov–Slavonín. Dohromady půjde o 31,5 kilometru.

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy