Hladík: Havárie cisteren v Hustopečích neovlivnila ovzduší ani pitnou vodu

Zajímavosti

Hladík: Havárie cisteren v Hustopečích neovlivnila ovzduší ani pitnou vodu

Ilustrační foto

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Havárie a požár cisteren s benzenem na železnici v Hustopečích nad Bečvou kontaminovaly podzemní vody a ohrožují povrchovou vodu. Nijak ale neovlivnily místní pitnou vodu nebo ovzduší. Na briefingu po jednání krizového štábu ministerstva životního prostředí (MŽP) to včera řekl ministr Petr Hladík (KDU-ČSL). Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) uvedl, že řekla Bečva není po havárii kontaminovaná, v bezprostředním ohrožení jsou ale tři nejbližší vodní díla. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) řekl, že zatím nedokáže odhadnout, kdy se v místě podaří obnovit vlakovou dopravu. Hlavním cílem je podle něj zabránit rozšiřování dalšího znečištění. „Pitná voda v tuto chvíli ohrožena není, kdežto u podzemní a povrchové opravdu riziko ohrožení hrozí. Proto se tam udělalo celkem 16 výkopů a budeme pokračovat dál, abychom monitorovali a odčerpávali vodu, která benzen obsahuje,“ řekl Hladík. Dodal, že vláda nepředpokládá vyhlášení krizového stavu. Vzhledem k tomu, že havárie neměla žádný vliv na ovzduší, není podle Hladíka nebezpečný pohyb venku. Lidé by se ale k místu požáru stále neměli přibližovat, protože lokalita není bezpečná a okolo projíždí mnoho těžké techniky.

Ministerstvo dopravy společně se Správou železnic nyní podle Kupky dělají všechny možné kroky, aby urychlily opravy tratě a okolí, které povedou k obnovení vlakové dopravy. Vlaky teď v místě nahrazují autobusy. Nehodu vyšetřuje Drážní inspekce a Policie ČR, konkrétní příčiny ale zatím vyvodit nelze, dodal Kupka. České dráhy v úterý odhadly, že by se vlaky na frekventovanou trať mezi stanicemi Hranice na Moravě a Valašské Meziříčí mohly vrátit na začátku dubna.

Krizového štábu se v podvečer kromě zástupců tří ministerstev a Správy železnic zúčastnili také hasiči, hygienici a pracovníci České inspekce životního prostředí (ČIŽP). Na dálku se pak podle Výborného připojili také například starostové zasažených oblastí. „Poskytujeme naše laboratoře k měření tak, abychom řeku Bečvu ochránili, a musím říct, že to se v tuto chvíli skutečně daří,“ uvedl Výborný.

Podle generálního ředitele Hasičského záchranného sboru Vladimíra Vlčka je třeba odstranit cisternové vagony, což je i po pěti dnech od nehody stále nebezpečné a hrozí výbuch. Hasiči budou společně s ČIŽP také zabraňovat dalšímu rozšiřování kontaminace.

„Snahou je, abychom na jedné straně vyloučili z hlediska používání naší techniky nějakou iniciaci (požáru) a na straně druhé abychom ještě nezhoršili dopad na životním prostředí. Je to procedura poměrně složitá už proto, že zbytky cisteren jsou vykolejeny na neúnosném terénu, takže z hlediska používání těžké techniky to nebude úplně jednoduché. Stále hrozí nebezpečí, a proto se dělají opatření,“ řekl Vlček.

Neštěstí se stalo v pátek 28. února. Vlak převážel v 17 vagonech přes tisíc tun jedovatého benzenu, 15 vagonů po vykolejení zachvátil požár. Nikdo nebyl zraněn. Škody mohou podle momentálních odhadů přesáhnout čtvrt miliardy korun. Na životním prostředí bude škoda odhadem sto milionů korun.


reklama


ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy