Koloběžkářům loni vyplatili pojistné za miliony. Řidiči uzavřeli 32 tisíc smluv
Řidič elektrokoloběžky začal předjíždět auto zprava. Došlo ke střetu. Vozidlu poškodil zpětné zrcátko a přední dveře. Jiná nehoda – koloběžka na elektropohon jela po stezce pro pěší a cyklisty. Srazila chodkyni, která při pádu utrpěla těžké zranění. Celková způsobená škoda? Předběžně jeden až jeden a půl milionu korun. Oba řidiči měli společnou důležitou věc – takzvané povinné ručení.
Případy popsala Deníku Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP). Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v Česku platí i pro takzvaná drobná vozidla včetně elektrokoloběžek už jeden rok – od 1. dubna 2024. „Specifikem škod pojištěných elektrokoloběžek je, že dochází k velmi vážným zraněním jejich řidičů, tedy pojištěných. Není výjimkou, že řídí bez helmy,“ řekla Deníku mluvčí ČPP Renata Čapková.

Podle ní je pak častou příčinou vzniku škody situace, kdy řidič elektrokoloběžky nedobrzdí a narazí do vozidla jedoucího před ním. „Počty řešených případů u ČPP pojištěných elektrokoloběžek se pohybují v řádu nižších desítek,“ poznamenala Čapková.
Od loňského dubna provozovatelé „přibližovadel“ uzavřeli u pojišťoven v Česku zhruba 32 tisíc nových trvajících pojištění. „Celkové roční pojistné je zhruba 7,2 milionu korun. Nejvíce smluv bylo sjednáno bezprostředně po účinnosti nového zákona, tedy během jara 2024,“ uvedl pro Deník mluvčí České asociace pojišťoven Tomáš Pavlík.
Škody za miliony, tragické nehody
Pro pojišťovny se z hlediska trhu a objemu rizika nejedná o významný segment. Pojistné se základním limitem krytí ve výši 50 milionů korun se pohybuje v rozmezí od 250 do 600 korun ročně. Aktuálně například ČPP měsíčně sjednává jen sto až dvě stě smluv pro tato nová přibližovadla. Z nich téměř 70 procent tvoří elektrokoloběžky. „S nastupujícím létem očekáváme mírné sezonní navýšení tohoto počtu,“ zmínila Čapková.
Podle Pavlíka pojišťovny dosud v této kategorii evidují 100 škod z vozidel pojištěných v roce 2024, a to v úhrnu 5,7 milionu. U ostatních neregistrovaných je to za poslední rok asi třikrát více. Česká kancelář pojistitelů zaznamenala zatím 16 nepojištěných škod v celkovém objemu 1,6 milionu korun. „Výsledky škodních statistik ve srovnání s jinými skupinami ukazují, že jejich rizikovost odpovídá spíše kategorii velkých motorek,“ konstatoval.

Některé nehody pro řidiče končí těžkým zraněním i fatálně. Podle policie se s účastí koloběžky (včetně těch, které nemusí mít povinné ručení) loni odehrálo 643 nehod, 507 z toho koloběžkáři zavinili. „U 84 procent nehod zaviněných koloběžkou šlo o stroj na elektrický pohon,“ podotkl pověřený ředitel dopravní policie Michal Hodboď.
35 procent ze všech koloběžkářů pilo před jízdou alkohol a pět z nich zahynulo. Pro srovnání, mezi oběťmi dopravních nehod bylo loni 81 řidičů motocyklů a 31 cyklistů.
Problém? Identifikace
Pojišťovny se však vesměs shodují, že kategorii elektrokoloběžek provází určité komplikace. Některé volají po lepší legislativní regulaci.
Předně elektrokoloběžky nepodléhají registraci, nejsou tak vybaveny registrační značkou ani takzvaným VINem jako například motocykly. „Ztěžuje to identifikaci pro pojištění či pro kontrolu, zda je vůbec takové vozidlo pojištěno v případě pojistné události. Musíme si vystačit s výrobním číslem, což samozřejmě není ideální,“ vysvětlila Čapková.

Dalším problémem je legální provoz na silnicích. U rychlých koloběžek totiž nelze použít nařízení Evropské unie 168/2013 o schvalování motorek a podobných vozidel. „Aby rychlá elektrokoloběžka mohla na silnici, měla by podle naší legislativy být registrována jako vozidlo kategorie L nebo Z, a to v podstatě není možné,“ upozornila Čapková.
Přitom v současnosti jsou v prodeji koloběžky, které dosahují dokonce rychlosti 100 kilometrů v hodině. Extrémní řidiči na silnějších strojích dokonce předjíždějí auta i náklaďáky.
Elektrokoloběžky a zákon
- V Česku je na ně podle policie nahlíženo dvěma způsoby – jako na nemotorová, ale i motorová vozidla. V prvním případě je považována z pohledu silničního zákona za cyklistu a platí pro ní tedy stejná ustanovení jako pro osobu jedoucí na jízdním kole. Jedná se co do výkonu o ty nejslabší typy.
- Na trhu jsou však k dispozici také elektrokoloběžky, na které je nahlíženo jako na motorová vozidla. A to pokud výkon jejich motoru přesahuje 250 W nebo jejich maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 kilometrů v hodině, anebo nemají charakter koloběžky (mají sedátko) a tedy se musí řídit pravidly pro tyto skupiny vozidel.
- Na uživatele těchto silnějších strojů se pak vztahují pravidla jako potřeba řidičského oprávnění, zákaz požívání alkoholických nápojů, ochranná přilba, schválení technické způsobilosti nebo právě pojištění odpovědnosti za škodu, takzvané povinné ručení.
Koho se týká povinné ručení
- Od 1. dubna 2024 platí povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla také pro: městské a terénní elektrokoloběžky (viz podmínky výše), jednokolky, dvoukolky, tříkolky, segwaye, elektrické skateboardy, zahradní traktory, golfové vozíky či sněžné skútry, jízdní kola nebo koloběžky s dodatečně namontovaným pomocným motorem.
Tento článek jste si mohli přečíst díky vašemu předplatnému.
ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy