Na finanční gramotnosti dětí je třeba pracovat – mohla by být i součástí běžné školní výuky

Zajímavosti

Na finanční gramotnosti dětí je třeba pracovat – mohla by být i součástí běžné školní výuky

Zdroj: Pexels/Mikhail Nilov

ČESKO – Hospodaření s penězi je v jistém slova smyslu „umění“, které však ne každý ovládá. Ačkoliv finanční gramotnost českých dětí se podle průběžných průzkumů během posledních let zlepšila, rozhodně je namístě zaměřovat se na tuto oblast systematičtěji a třeba i v rámci standardního vzdělávání. Dveře tomuto plánu lehce pootevírá i nový edukační projekt banky ČSOB  a společnosti Master Card. Ty společně spustily portál Penezoveda.cz a jejich zástupci zároveň zahájili jednání s ministerstvem školství o možném začlenění problematiky do vzdělávacích osnov.

Finanční gramotnost v praxi

Podle dat České bankovní asociace je finanční gramotnost Čechů relativně vyrovnaná a v posledních několika letech se příslušný index stabilně pohybuje okolo 56 bodů. Nejlepších výsledků pak dosahují lidé ve věku 50+ a také ti s vyšším odborným nebo vysokoškolským vzděláním. Ačkoliv přibližně čtvrtina lidí má naspořeno alespoň na rok dopředu, obecně platí, že většina dospělých má s vytvářením rezerv velké problémy. A to ve všech rovinách, kdy lze uvažovat o rezervě krátkodobé (a situaci, kdy se např. nečekaně rozbije pračka, lednice apod.), střednědobé (např. úhrada nového auta) i dlouhodobé (spoření na důchod). Právě v tom, jak si vytvářet rezervy, by se pak dle odborníků měli více vzdělávat jak dospělí, tak i děti.

Průzkumy navíc ukazují, že české domácnosti nezřídka potřebnými finančními prostředky disponují, ale neumí s nimi efektivně hospodařit. „Lidé neumí investovat, jejich peníze často jen leží na spořicích účtech a nezhodnocují se tak, jak by mohly,“ vysvětlil Stanislav Hötzl, vedoucí programu Finanční vzdělávání ČSOB pro školy. Poměrně zajímavé však je, že právě investování je oblast, které se děti nebojí tolik jako dospělí – a jsou tedy i mnohem odvážnější a této možnosti zhodnocení peněz otevřenější. „Dnešní děti již nezřídka o investování slyšely od influencerů. Některé mají již dokonce vlastní zkušenosti s investováním do kryptoměn. Tato kapitola finanční gramotnosti pro ně bude zajímavější a budou v ní úspěšnější,“ doplnil Hötzl.

Jak finanční gramotnost zlepšit?

Základy finanční gramotnosti by samozřejmě svým dětem měli předávat rodiče (a následně ideálně i škola). Navíc, jak ukazují dostupná data, rodiče si této skutečnosti jsou většinou vědomi. Nezřídka ale sami v problematice tápou – a to se nakonec týká i samotných učitelů. Ostatně, finanční gramotnost jako samostatný předmět ve školách zatím zavedena není. I proto zástupci zmiňované banky již osm let navštěvují školy, které o související informace projeví zájem, a finanční gramotnost dětem přibližují. „Od učitelů víme, že je tu stále velký prostor pro školení finanční gramotnosti. Chybí jim například pomůcky, vzdělávací materiály. Nemají, kde je získat,“ shrnul také Hötzl.

Právě proto tedy vznikl portál Penezoveda.cz. Ten je určen jak pro učitele, tak i pro rodiče. Ti si zde mohou stáhnout zajímavé materiály, pustit dětem videa, stáhnout zábavná cvičení k ověření finanční gramotnost a její míry a podobně.

Ačkoliv nyní školení ve finanční gramotnosti probíhá jen ve školách, které o něj samy projeví zájem, to by se do budoucna mohlo změnit. Autoři projektu Penezoveda.cz již zahájili jednání s ministerstvem školství, které je údajně posílení výuky finanční gramotnosti ve školách nakloněno. Časem je tedy možné, že finanční gramotnost bude nedílnou součástí vzdělávacího procesu.

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy