Nejhorší premiér na světě? ANO se v kampani opírá o výzkum, který to netvrdí

Aktuálně

Nejhorší premiér na světě? ANO se v kampani opírá o výzkum, který to netvrdí

Výzkum Global Leader Approval Rating Tracker společnosti Morning Consult, o který hnutí ANO opírá svou předvolební billboardovou kampaň, nehodnotí ani zdaleka vedoucí představitele všech 193 států světa (a dalších devíti s nejasným statutem), ale pouhých 22 zemí. Výzkum navíc neposuzuje, který premiér je nejlepší a který„nejhorší, jak naznačuje ANO, ale zabývá se otázkou jeho podpory u občanů dané země, tedy kolika procentům občanů se zamlouvá jeho působení.

Aktuální sběr údajů k výzkumu proběhl od 27. února do 5. března 2025. Na prvním místě skončil v tomto kole indický premiér Naréndra Módí se 77% podporou, český premiér Petr Fiala je mezi 22 lídry skutečně 22., s deklarovanou podporou 16 %. Výzkum ovšem nijak nezohledňuje další země ani nehodnotí činnost premiérů. Kampaň hnutí ANO je proto v tomto směru zavádějící.

close Nejhorší premiér na světě! Kampaň ANO, která se ale nezakládá na pravých datech. info Zdroj: ČTK zoom_in Nejhorší premiér na světě! Kampaň ANO, která se opírá o výzkum, který toto tvrzení ale netvrdí.

Podnět úřadu

Na problematičnost kampaně začali upozorňovat někteří novináři.

Deník.cz bojuje proti falešným zprávám a uvádí je na pravou míru. Všechny články o dezinformacích najdete ZDE.

„Hlavním rysem kampaně ANO bude postfaktičnost, až lživost. Petr Fiala zcela jistě není ‚nejhorší premiér na světě‘, jak billboardy tvrdí. V žebříčku společnosti Morning Consult sice zaujímá poslední příčku, ale firma hodnotí jen 22 lídrů. Na světě je států 193 sdružených v OSN plus několik dalších mezinárodně ne zcela uznávaných. Další věc je, že slova ‚nejhorší‘ a ‚nejméně populární‘ rozhodně nejsou synonyma. Takový Vladimir Putin je v Rusku jistě populárnější než Petr Fiala v Česku a asi bychom neřekli, že je ‚lepší‘,“ komentoval na sociální síti X aktuální kampaň ANO publicista Petr Honzejk z Hospodářských novin.

Další publicista Zdeněk Šarapatka, bývalý poradce premiéra Miloše Zemana a později vrchní sekční ředitel premiéra Stanislava Grosse, podal kvůli kampani Hnutí ANO podnět Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Podle něj je tato kampaň lživá, přičemž kromě výše uvedených argumentů se Šarapatka pozastavil i nad následnými vyjádřením představitelů ANO.

„Místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček zcela lživě prohlásil 5. března 2025 na webu Echo24, že se jedná o kampaň ‚čistě faktickou‘. Uvedená a doložitelná lež, použitá v billboardové a plakátové kampani hnutí ANO s cílem dehonestovat politického soupeře, už předem vylučuje případné snahy zadavatele relativizovat porušení pravidel politické soutěže například tvrzeními o ‚textové nadsázce‘,“ uvádí Šarapatka v tomto podnětu, jehož text zveřejnil i na svém účtu na sociální síti X.

Úřad: o volební kampaň ještě nejde

Člen Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí Jan Outlý Deníku potvrdil, že úřad podnět obdržel, ale upozornil na to, že kampaň ANO zatím oficiálně není volební.

„Podnět jsme obdrželi, budeme se jím pravděpodobně zabývat příští týden. Víc informací k tomu v tuto chvíli uvést nemohu, mohu ale říci, že v současnosti neběží žádná volební kampaň, protože ještě nebyl vyhlášen termín voleb – přičemž až od jejich vyhlášení běží regulovaná část kampaně,“ uvedl pro Deník Jan Outlý.

S prosbou o vyjádření proč hnutí v kampani uvádí zavádějící informace, se Deník obrátil na mluvčího ANO Martina Vodičku, který ve středu odpoledne poslal reakci místopředsedy hnutí Karla Havlíčka. „Jedna z variant kampaně vychází z průzkumu americké společnosti Morning Consult, která dlouhodobě hodnotí světové premiéry a prezidenty. Fiala skončil poslední, vysvědčení mu vystavili obyvatelé, což je pro nás hodnocení nejdůležitější. Odvoláváme se na konkrétní zdroje,“ uvedl v této reakci Havlíček.

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy