Nejoblíbenější dovolená Čechů: Kam se letos chystají, kolik jsou ochotní platit
Na letní dovolenou po republice letos plánují vyrazit dva ze tří Čechů, do zahraničí se chce podívat asi 57 procent Čechů. Vyplývá to z průzkumu pro agenturu CzechTourism, kterého se v období od 5. do 16. května zúčastnila tisícovka Čechů. Tuzemská dovolená tak stále zůstává populárnější, zájem od loňského roku stoupl o čtyři procenta. Jasné ne dovolené po Česku řeklo jen 11 procent odpovídajících.
Podle ředitele České centrály cestovního ruchu CzechTourism Františka Reismüllera má tuzemská dovolená pro Čechy stále silné kouzlo. „Nabízí jistotu, pohodlí, kvalitní služby a bohaté zážitky – od přírody přes památky až po vynikající jídlo. Letos navíc sledujeme větší zájem o regionální kuchyni,“ uvedl. Téměř tři z deseti Čechů letos plánují zavítat na místo, které znají, necelá polovina pak chce poznat místa nová.
Lidé, kteří letos v létě tuzemskou ani zahraniční dovolenou neplánují, tak činí především kvůli omezenému rozpočtu. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) ve třetím čtvrtletí loňského roku, tedy v měsících červenci, srpnu a září, byly výdaje za dovolenou v Česku zhruba 564 korun za osobu na den. U kratších dovolených po republice jsou výdaje mírně vyšší než u cest, které trvají více než čtyři dny. Výdaje za zahraniční cesty jsou oproti výdajům v Česku zhruba 3,4krát vyšší. Osoba za den v zahraničí zaplatí v průměru téměř 1 923 korun, zde jsou naopak kratší cesty levnější.

Češi, kteří se v letních měsících letošního roku vydají po krásách naší krajiny, plánují podle agentury CzechTourism za dovolenou utratit v průměru 9 707 korun na osobu, tedy o 423 korun více než v loňském roce. V průměru bude letošní dovolená trvat devět dní a téměř polovina výdajů, tedy necelé čtyři a půl tisíce korun, padne za ubytování. Pětina rozpočtu pak poputuje za jídlo v restauracích a 11 procent z plánovaných výdajů lidé zaplatí za služby, tedy kulturu a vstupenky. Cestovní finanční plán obsahuje i pohonné hmoty (necelých 800 korun), zboží jako suvenýry, potraviny nebo oděvy (748 korun) nebo dopravu (618 korun).
Češi po Česku
Malebná příroda, historická města i rekreace u vody. I to nabízí Jihočeský kraj, který tradičně patří mezi nejoblíbenější cestovní cíle. Letos tento region plánuje navštívit 27 procent dovolenkářů, vloni se na jih Čech chystala třetina Čechů. Oblíbený je také Jihomoravský a Středočeský kraj, kde si plánuje dovolenou užít 12 procent odpovídajících. Oblibu si udržují také horské oblasti, lázeňské destinace a regiony s bohatou kulturou.
Dovolenou letos Češi plánují využít aktivně. Spojit odpočinek a nenáročné sportovní aktivity, jako jsou procházky, vodní sporty, pěší turistiku nebo lehčí cyklistiku, plánuje 39 procent odpovídajících. Čistě pasivní odpočinek a relax například na wellness v létě preferuje 17 procent respondentů. Jen o procento méně Čechů má v plánu návštěvu kulturních památek – tedy hradů, zámků či muzeí.

Pěší turistiku podle vedoucího Institutu turismu České centrály cestovního ruchu CzechTourism Petra Janečka volí nejčastěji lidé ve věku od 50 do 59 let, lidé mezi čtyřicítkou a padesátkou si více užijí lehčí procházky s rodinou a přáteli. „Mladší generace tíhne k vodní zábavě, včetně sjíždění řek nebo dynamičtějších sportů. Zájem roste i o adrenalinové aktivity – například trailové sjezdy, vysokohorskou turistiku nebo pobyty spojené s meditací a jógou,“ doplnil Janeček.
Češi se také vydají na návštěvu zoologických zahrad, dinoparků a dalších míst určených pro rodiny, nechybí ani plány k návštěvě měst či lázní nebo trávení dovolené převážně aktivně.
Dovolená v zahraničí
Čeští cestovatelé nad patnáct let vloni podle ČSÚ vyrazili na sedm a půl milionu cest do zahraničí, z toho rekordních 5,7 milionu zahraničních cest trvalo více než čtyři noci. Většina zahraničních cest směřovala do zemí Evropské unie a více než polovina cest se odehrála ve třetím čtvrtletí loňského roku.

Nejnavštěvovanější zemí pro delší cesty byla vloni Itálie, která byla vůbec poprvé oblíbenější než do té doby vedoucí Chorvatsko nebo obvykle druhé Slovensko. „Do Itálie směřovalo téměř 800 tisíc delších cest, zatímco do Chorvatska zhruba o 120 tisíc cest méně (674 tisíc) a na Slovensko o 250 tisíc cest méně, celkem tedy 548 tisíc,“ uvedli analytici z ČSÚ. Zatímco zájem o dovolenou v Chorvatsku dlouhodobě klesá, právě Itálie je u českých turistů čím dál populárnější. Podobně je na tom také Řecko, kam Češi vloni uskutečnili 469 tisíc cest, nebo Rakousko s 454 tisíci cestami. Mimo Evropu Češi cestovali nejvíce do Egypta nebo Turecka.
Nejen letos v létě doporučuje ministerstvo zahraničních věcí cestujícím Čechům registraci do systému DROZD (Dobrovolné registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí). Do cestovatelského systému, který poskytuje upozornění při pobytu v zahraničí, se v loňské letní turistické sezoně registrovalo téměř 336 tisíc Čechů. Systém DROZD poskytuje aktuální upozornění k cestám a pobytu v konkrétních destinacích a v případě mimořádných událostí napomáhá organizovat pomoc českým občanům. Systém tak může například včas varovat před hrozícím nebezpečím plynoucím z přírodních katastrof, sociálních nepokojů nebo bezpečnostních incidentů.
Do DROZDu se lidé mohou přihlásit na stránkách ministerstva zahraničních věcí nebo v mobilní aplikaci Portál občana, a je dobré tak učinit ještě před odjezdem na dovolenou či výlet do zahraničí. „Dost často se nám stává, že se nám lidé do DROZDu nahlásí, až když se ta krizová situace odehrává. To je důležité, nicméně je lepší preventivně tam být,“ řekl ministr zahraničí Jan Lipavský. „Vyplatí se také sledovat i sociální sítě ministerstva zahraničních věcí, kam také dáváme důležité konzulární informace například o významných omezeních v cestovním ruchu,“ dodal.
Kromě dobrovolné registrace při cestách do zahraničí by cestovatelé měli myslet také na pojištění. Podle předsezónního průzkumu KB Pojišťovny více než dvě třetiny těch, kteří si pravidelně sjednávají cestovní pojištění, jeho pomoc v minulosti opravdu potřebovali. Mimo léčebné výlohy si lidé nejčastěji připojišťují úraz, storno zájezdu, odpovědnost za škodu nebo autoasistenci.
ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy