Nevýhodnou půjčku přes internet nově zrušíte jedním tlačítkem, upravuje novela

Aktuálně

Nevýhodnou půjčku přes internet nově zrušíte jedním tlačítkem, upravuje novela

Nelíbí se vám smlouva, jejímž prostřednictvím si na internetu půjčujete peníze třeba od nebankovní společnosti? Nebo chcete rychle zrušit právě uskutečněný nákup přes e-shop, který se vám už nezdá tak výhodný? I když jste už půjčku či obchod schválili, nově bude stačit jen kliknout na ikonku na webové stránce nebo v mobilní aplikaci, takzvané online tlačítko. Tím budete moci snadno od podpisu smlouvy či objednávky nákupu odstoupit.

Tuto změnu přinese novela upravující některé zákony týkající se finančních služeb uzavíraných na dálku. Ministerstvo financí ji na začátku dubna odeslalo do meziresortního připomínkového řízení. „Účelem tlačítka je, aby odstoupení od smlouvy bylo stejně jednoduché jako její sjednání,“ řekla mluvčí ministerstva financí Gabriela Krušinová. „Aby se zabránilo nezamýšlenému odstoupení od smlouvy ze strany spotřebitele, musí spotřebitel odstoupení od smlouvy potvrdit, podobně jako potvrzuje objednávku v e-shopu,“ podotkla.

Tlačítko pro odstoupení od smlouvy sjednané online se má kromě finančních služeb týkat i nákupů v e-shopech. Novela má především posílit ochranu spotřebitele v internetovém prostředí, třeba jeho větší informovaností ještě před uzavřením smlouvy. Jde rovněž o rozšíření zákazu nekalých a matoucích praktik, takzvaných dark patterns. „Jedná se o takové praktiky, které jsou specifické pro on-line prostředí. Například takové rozložení webové stránky, které spotřebitele podněcuje k určitému druhu rozhodnutí,“ vysvětlil člen představenstva Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů (APNÚ) Jiří Hauptmann ze společnosti Provident Financial.

Pouhý krůček, říká expert

Odborník na dluhové poradenství společnosti Člověk v tísni Daniel Hůle ale novou úpravu, která do české legislativy zapracovává směrnici Evropské unie, považuje jen za pouhý krůček správným směrem. Právě zejména v oblasti postihu nekalých praktik totiž podle něj zákony reagují se zpožděním. „Jsme zvědaví, jak bude povinnost náležitého vysvětlení fungovat v praxi a zda bude skutečně funkční, nebo se stane pouhou formalitou,“ podotkl.

Důležité podle něj bude kupříkladu to, jak jednoduchý bude mít spotřebitel k on-line tlačítku přístup. Neměl by tedy mít třeba povinnost stáhnout si kvůli tomu nějakou aplikaci, pokud jejím prostřednictvím nebyla daná smlouva uzavřena. „Pro usnadnění tohoto procesu by podnikatel mohl například poskytnout hypertextové odkazy, které spotřebitele na tlačítko pro odstoupení od smlouvy navedou,“ doporučuje Hůle.

Záležet také podle něj bude na sankcích za nedodržování pravidel a jejich vymáhání. „Dozorovat by to měla hlavně Česká obchodní inspekce, u finančních služeb Česká národní banka. Porušení povinnosti je přestupek se sankcí až pět milionů korun, ale v praxi se nesetkáváme s pokutami i za závažná porušení vyššími než pár desítek tisíc,“ posteskl si Hůle.

V připomínkovém řízení bude nová úprava do 2. května, poté bude pokračovat legislativní proces. „Účinnost novely se předpokládá od června 2026,“ podotkla mluvčí Krušinová.

Podle Hauptmanna z APNÚ je nyní ochrana spotřebitelů při poskytování finančních služeb dostatečná. Přesto by podle něj bylo třeba lépe ošetřit účelové obcházení těchto zákonů. Kamenem úrazu jsou podle něj takzvané „úvěry na IČO“. „Protože úvěrovou smlouvu uzavřou dva podnikatelé, i když jen naoko, a nikoliv podnikatel a spotřebitel, klient se nedovolá dostatečných informací, odstoupení od smlouvy ani zastání u Finančního arbitra nebo České národní banky,“ zaznamenal Hauptmann. „Domoci se spotřebitelské ochrany pak může být v praxi obtížné nebo i nemožné,“ dodal.

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy