O podporu v nezaměstnanosti můžete letos zažádat jednodušeji, a to online s Jendou. Jak na to

Zajímavosti

O podporu v nezaměstnanosti můžete letos zažádat jednodušeji, a to online s Jendou. Jak na to

Zdroj: commons.wikimedia.org

Na začátku každého roku čelí úřady práce po celé republice zvýšenému náporu žadatelů, kteří se registrují jako uchazeči o zaměstnání a žádají o podporu v nezaměstnanosti. V praxi to pro žadatele zpravidla znamenalo absolvování několikahodinové fronty na úřadu práce. Letos je však situace jiná. O podporu můžete zažádat klidně z pohodlí domova. Nejen že ušetříte svůj čas, ale zároveň vám odpadnou náklady na dopravu na úřad práce.

Co je Jenda

Od počátku letošního roku se mohou klienti Úřadu práce ČR sami snadno a online přihlásit do evidence uchazečů o zaměstnání a vyřídit si i žádost o podporu v nezaměstnanosti. Poslouží jim k tomu klientská zóna Jenda, což je internetová aplikace vytvořená MPSV, prostřednictvím které lze zažádat o dávky sociální podpory. A proč právě Jedna? Název je odvozený od slovního spojení Jednoduše na dávky.

Pro zajímavost uveďme, že hned na Nový rok (1. 1. 2025), tj. v nepracovní den, bylo prostřednictvím této klientské zóny celkem podáno přibližně 3 000 žádostí o zprostředkování zaměstnání a o podporu v nezaměstnanosti.

S čím pomůže

Přes klientskou zónu Jenda bylo dosud možné řešit:

  • rodičovský příspěvek,
  • přídavek na dítě,
  • příspěvek na bydlení.

Plus nyní nově otázku zaměstnání v podobě:

  • zprostředkování zaměstnání (evidence uchazečů) a
  • podpory v nezaměstnanosti.

Jak s ním pracovat

Na web Jenda se přihlásíte prostřednictvím identity občana (například přes bankovní identitu nebo mobilní klíč e-governmentu. Pokud identitu nemáte, web vás přesměruje na Portál Identity občana, kde si ji můžete nově založit.

Po přihlášení do Jendy si vyberete příspěvek, o který máte zájem, a vyplníte žádost. Aplikace vám umožňuje nahrávat požadované dokumenty a také sledovat stav vaší žádosti.

Co se stane s žádostí podanou přes Jendu

Jakmile bude o dávce rozhodnuto, bude vám zaslán dokument obsahující detaily rozhodnutí. Pokud máte zřízenou datovou schránku (pro fyzické osoby), bude vám dokument doručen tímto způsobem, v opačném případě bude zaslán poštou na vámi uvedenou korespondenční adresu v žádosti. Dokument si můžete stáhnout i přímo zde v klientské zóně.

Další výhody Jendy

Kromě toho, že můžete sledovat stav vaší žádosti, můžete také hlásit změnu na již řešených žádostech. V klientské zóně uvidíte svou žádost a její stav i tehdy, pokud jste ji podali osobně na úřadě.

Nápověda a videa

Pokud si nebudete vědět s Jendou rady, najdete na webu MPSV Měním zaměstnání videa s názorným vysvětlením, jak se přihlásit do evidence uchazečů o zaměstnání a jak požádat o podporu v nezaměstnanosti. K dispozici je také asistenční služba.

Když chcete podporu co nejdříve

Jestliže máte zájem o podporu v nezaměstnanosti, je nejlepší podat žádost do 3 pracovních dnů od ukončení pracovního poměru. V tomto případě budete mít totiž nárok na přiznání podpory hned k následujícímu dni po rozvázání pracovního poměru. (Vyplácená je měsíc zpětně, tj. až další měsíc.)

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy