Obchvat Brodu. Sledujte trojku a pětku, radí zastupitelé Ředitelství silnic
Která varianta je nejlepší. Jihozápadní obchvat Havlíčkova Brodu opět na scéně. Všechny stávající varianty posoudili na posledním jednání zastupitelé a požádali investora Ředitelství silnic a dálnic, aby sledovalo variantu 3 a 5. Ani jedna z verzí ale není zatím definitivní.
Jihozápadní obchvat spojí výpadovky na Jihlavu a na Humpolec, dvě silnice první třídy 38 a 34. Podle místostarosty Libora Honzárka se proto jedná o nadregionální projekt. „Je to investice státu. Že silnice vedou přes Brod je problém. Pro nás to znamená škody na zdraví, emise, hluk a prach,“ zdůraznil.
Rozhodující slovo musí mít nakonec podle radních Ředitelství silnic a dálnic a samozřejmě peníze. Jihozápadní obchvat Brodu je projekt o kterém se v Brodě mluví už nejméně dva roky. Ač se zdálo, že stavba bude z hlediska plánování mnohem jednodušší než její jihovýchodní část, opak je pravdou.

Podle starosty Zbyňka Stejskala nelze vybrat takovou variantu jihozápadního obchvatu, která by se někoho nedotkla. „Nejde jen o osadní výbory a obyvatele, ale také o zemědělce a majitele lesů,“ řekl naposledy Deníku. Kvůli jihozápadnímu obchvatu Brodu kolem Šmolov je už přes dva roky rušno. Protestovali obyvatelé Šmolov i protější Lipky. Nespokojení obyvatelé psali petice. Žádná varianta nevyhovovala všem, takže jich z původních dvou vzniklo nakonec šest. Aktuálně jmenované varianty 3 a 5 by snad mohly být kompromis přijatelný pro všechny.
Varianty obchvatu
1. Od Selské jizby ke Šmolovům. Pod průmyslovou zónou kruhový objezd. Doprava by jezdila přes Šmolovy dál.
2. Od Selské jizby trasa křížem přes silnici mezi části Šmolovy a Občiny. Lipku a Šmolovy by obchvat minul asi o sto metrů a napojil se na silnici před Michalovicemi.
3. Skoro stejně jako dvojka. Jen část Lipku a Šmolovy by trasa obchvatu minula o pár metrů dál.
4. Od Selské jizby na Michalovice. Na silnici by se trasa napojila těsně před vsí. Šmolovy by minula, ale zase by zabrala katastr Lípy a Michalovic. Na trase by muselo být několik mostů. Podle ŘSD jde o nejdražší variantu. Nově upraveno tak, že trasa povede dál od Šmolov. Dlouhý most nahradí dva kratší. Místo kruhového objezdu mimoúrovňová křižovatka se silnicí na Lípu. Tato varianta je už mimo hru.
5. Jen jiná varianta verze čtyři. Nově upraveno tak, že trasa povede dál od Šmolov. Dlouhý most nahradí dva kratší. Místo kruhového objezdu vznikne mimoúrovňová křižovatka se silnicí na Lípu.
6. Obkrouží Šmolovy kolem dokola tak důkladně, že je podle obyvatel obce uzavře natolik, že nebudou moci jít ani na procházku po okolí.
Varianta 3 povede kolem Lipky a Šmolov o pár metrů dál. O ní se zmínil naposledy i petiční výbor za obchvat ve Šmolovech ve složení Daniela Veselá a Tomáš Fišer, kteří tady bojují za nejvhodnější variantu . Daniela Veselá zdůraznila, že obyvatelé Šmolov chtějí obchvat Havlíčkova Brodu a chtějí také obchvat Šmolov, ale o výběru vhodných variant mají svoji představu. „Jedině varianty 2 a 3, vyvádějí tranzitní osobní a nákladní dopravu mimo obec. Naprostá většina dotčených obyvatel Šmolov, kteří petici podepsali, chce variantu 2 nebo 3, ,“ upozornila Veselá.

Varianta 5 jako nově upravená povede dál od Šmolov. Dlouhý most nahradí dva kratší. Místo kruhového objezdu vznikne mimoúrovňová křižovatka se silnicí na Lípu.
Podle ředitele ŘSD Aleše Kratiny varianty ŘSD posoudí. „Posuzovat to budeme hlavně z ekonomického pohledu, časového i ekologického hlediska,“ zdůraznil Kratina.

Jihozápadní obchvat není jen otázka Šmolov a Lipky. Na stavbu jihozápadního obchvatu se těší hlavně lidé z Humpolecké ulice v Havlíčkově Brodě. Obchvat měl vyvést z města nákladní dopravu a ulevit zátěži v Humpolecké, kdy jsou obyvatelé už zoufalí. Jihozápadní obchvat by kamiony do města nepustil.
Obchvat Šmolov by byl pro Humpoleckou ulici prospěšný, poslední zbytky těžké nákladní dopravy by se ulici vyhnuly. To si myslí Jaroslava Dalíková nebo Michal Voháňka z prodejny s potřebami pro zvířata. Stejně jako Věra Komůrková, která přes Humpoleckou chodí na kontroly k lékaři. „ Osobní auto snad zastaví, ale kamiony nedodržují rychlost. Někdy se bojím i na přechodu,“ stěžuje si.
ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy