Pohádka Tři princezny mixuje všechno možné. Nabízí ale výpravnou podívanou

Aktuálně

Pohádka Tři princezny mixuje všechno možné. Nabízí ale výpravnou podívanou

Každoročního klání o novou štědrovečerní pohádku se účastnilo už mnoho filmařů: Karel Janák, Hynek Bočan, Zdeněk Zelenka, Jiří Strach, Ivo Macharáček, Roman Vávra nebo Jiří Chlumský. S větším či menším úspěchem, podle toho, jak ambiciózní a novátorští chtěli autoři scénářů (mimo jiné Petr Kolečko, Petr Hudský, Marek Epstein, Lucie Konášová) být.

Autoři letošní pohádky Hana Cielová a Zdeněk Jecelín (podepsaný mimo jiné pod sci-fi Bod obnovy) zvolili riskantní variantu – kombinaci motivů i postav známých pohádek, které zarámovali příběhem o třech princeznách, jež musí splnit těžký úkol, aby zachránily své království. Jejich emancipaci si vypůjčili od hrdinky z Vorlíčkových Tří oříšků pro Popelku. Vládce dne a noci, u nichž dvě z princezen během cesty zůstanou, zase z pohádky o Slunečníku, Měsíčníku a Větrníku, prince létajícího se sestrojenými křídly od princezny Jasněnky a ševce Matouše. V motivu zrádných skal a mámivého přízraku poznáme Třetího prince…


Nahrává se anketa …

Dámská kuráž, mužská plachost

Trio hrdinek působí sympaticky. Tři sestry princezny, každá jiná. Kromě barvy vlasů je odlišují i jejich přednosti (krása, odvaha a chytrost), pojí je ale stejný cíl: porazit zlou Mortanu, jež usiluje o jejich království. Cestou za přikázanými úkoly využívají Sofie, Leona a Flóra střídavě své schopnosti i ženské zbraně, a hlavně se učí, že jedna bez druhé – tak jako Tři mušketýři – nezmůže nic. A že strachu je třeba se postavit.

| Video: Youtube

Zatímco slečnám kuráž a akčnost nechybí, princ Felix žijící pod přísnou kuratelou své macechy, královny Mortany, je plachost a introverze sama. Jenže se zamiluje do Sofie (s níž najde společnou vědeckou vášeň). A když Mortana, toužící být věčně mladá, vyšle dívky na nebezpečnou cestu za tajemným zdrojem mládí, postupně zjišťuje, že se bude muset své maceše postavit.

Velkorysá výprava i lokace

Nápad s akčními princeznami a zakřiknutým princem libujícím si v bádání v tichu hradních komnat je milý, i když trochu podporuje fakt, že silné ženy si často vystačí a chlapa k tomu zase tolik nepotřebují. Což by pohádky moc dělat neměly. Naštěstí Felix nakonec přece jen opustí hrad a vydá se dívkám na pomoc…

Výprava je velkorysá. Nápadité kostýmy Marka Cpina zaslouží pochvalu, střídání prostředí filmu prospívá: od skalních útvarů, štoly a jezera, přes cesty lesem a bystřinu až po důstojné hradní kulisy (Hrubý Rohozec a Bouzov). Kameraman Pavel Berkovič jim dal potřebný nádech romantiky, tajemna či ponurosti, spolu s režisérem nabízí vynalézavé pohledy kamery i kompozice záběrů.

Převzaté motivy z jiných filmů i další aktualizující odkazy (zničený les, vytěžené přírodní zdroje) ale pohádce nesvědčí a vytvářejí z ní slepenec, který se ani Pavlíčkovi s jeho režijní invencí nedaří vždy hladce propojit. Vyprávění by prospěl svižnější střih, často ulpívá na jednotlivostech (dlouhé záběry, princovy vědecké pokusy, upovídané dopisy posílané princezně), vázne tempo, jež patrně padlo za oběť nutné stopáži.

Fotogalerie: Jak se natáčela vánoční pohádka Tři princezny

Silné ženské výkony

Z tria mladičkých princezen je herecky nejpřesvědčivější Dorota Šlajerová (Leona), která na sebe upozornila už ve filmu Bohdana Slámy Sucho a o které určitě ještě uslyšíme. Josefína Marková (Sofie) a hlavně Sára Černochová – tak trochu česká Nicole Kidmanová (Flóra) – předvádějí kolísavé výkony.

close Tři princezny - Dorota Šlajerová info Zdroj: ČT / Jaroslav Fikota zoom_in Tři princezny – Dorota Šlajerová

Zato Klára Melíšková v roli nelítostné Mortany, princovy macechy, si film pro sebe svým démonickým výkonem často krade. Když se objeví sem tam řídký humor, je to díky ní („Nemám náladu na státní návštěvy!“). Rovnocenným partnerem je jí v tomto směru coby úlisný komoří i Michal Isteník, Martin Pechlát jako otec princezen moc velký prostor nedostal. Josef Trojan si badatelského nešiku, prince Felixe užívá, dramatičtější polohy mu ale svědčí více.

Méně by bylo více

Autoři vložili do příběhu příliš mnoho ambic i nesourodých témat – zaznívá tu obava o přírodu, řeší se válka, dojde i na lázně pro horníky (!?). Zato humoru je navzdory Pavlíčkově účasti méně. Po symbolickém konci s kompasem přijde sice do titulků hravá dohra, ta však pohádkovou tečku spíše rozmělňuje. To nejpodstatnější – přátelství, láska a kuráž – se tak v tom velkém mixu občas ztrácí.

Tři princezny zůstaly filmařsky někde v půli. Tomáš Pavlíček si vybral dobré spolupracovníky – od kamery, přes návrháře kostýmů a masek, až po architektku a skladatele hudby (Jakub Kudláč). Se scénářem si už moc neporadil. V jeho prospěch svědčí, že objevuje nové herecké tváře, umí pracovat s atmosférou a že se tu mluví dobrou, přirozenou češtinou. Ani to není u českých pohádek vždycky obvyklé.

Hodnocení Deníku: 60 %

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy