„Pokrytecký přístup.“ Sdružení rybářů reaguje na aktivismus a řetězce, které odmítají prodej živých kaprů
Sádkový prodej kaprů brzy vypukne. Některé zahraniční supermarkety, jako Lidl, Billa a Tesco, prodej živých kaprů před svými obchody nechtějí. Rybářské sdružení České republiky to považuje za výsledek kampaně aktivistů, která podle nich bere českým spotřebitelům možnost volby mezi čerstvou nebo zpracovanou rybou.
Společnost Lidl před dvěma lety reagovala na kampaň Vánoce bez násilí organizace Otevři oči, která se snaží ovlivnit veřejné mínění ohledně zabíjení a prodeje živých kaprů před Vánoci.
„Každá změna prostředí je pro ryby extrémně stresující a nebezpečná, přitom než se kapr dostane na vánoční stůl, dojde k této změně minimálně pětkrát. Není proto žádnou výjimkou spatřit v prodejních kádích vyčerpané, nemocné a umírající ryby,“ řekl tehdy koordinátor kampaně Petr Beneš z organizace Otevři oči.
Minulý rok se k Lidlu přidala společnost Billa a letos Tesco.
„Rozhodli jsme se, že letos poprvé neumožníme prodej živých kaprů v kádích před našimi prodejnami. Tímto krokem chceme inspirovat ostatní k odpovědnějšímu a ohleduplnějšímu přístupu. Věříme, že péče a zájem o okolí, kde podnikáme, a hledání udržitelnějších řešení jsou správnou cestou,“ sdělila na obnovitelne.cz Iva Pavlousková, komunikační manažerka Tesca.
Rybářské sdružení ale ve své tiskové zprávě zdůrazňuje, že k prodeji kaprů přistupuje zodpovědně a jejich přeprava, manipulace a usmrcování splňuje podmínky státní veterinární správy.
„Zvýšené požadavky na šetrnou manipulaci s rybami vstupují do popředí nejenom v období Vánoc, ale i v průběhu celého roku. Proto je nutné dodržovat veškeré nastavené standardy zajišťující vhodný způsob prodeje a zároveň i zmiňované šetrné zacházení s rybou,“ vysvětluje sdružení.
Zároveň se vymezuje proti negativním a podprahovým kampaním vedeným proti prodeji vánočních kaprů, které se podle jejich slov „snaží tradiční vánoční prodej kaprů poškodit“.
„Tyto ataky pocházejí od určitých aktivistických skupin, jimi naverbovaných vědeckých pracovníků, politiků a také od některých obchodních řetězců. Spotřebitel je v případě zájmu o koupi živé ryby manipulován k využití vnitřních prostor prodejen, ve snaze docílit řetězení dalších prodejních aktivit včetně navýšení marží,“ míní sdružení.
Namísto sádkových kaprů zmiňované řetězce nabízejí zákazníkům zpracované ryby, mezi kterými je i kapr, pstruh, candát či mořské ryby.
„Dle názoru některých obchodních řetězců je stánkový prodej živých ryb v dnešní době nepřijatelný, odporující z jejich pohledu odpovědnějšímu a ohleduplnějšímu udržitelnému přístupu k životnímu prostředí a zvířatům. Přitom deklarovaná kvalita produktu, dlouhodobá udržitelnost (především u mořského rybolovu), welfare (pohoda) zvířat, uhlíková stopa dovozu produktů rybolovu a akvakultury ze zahraničí včetně balení do jednorázových plastů a podobná tvrzení se jen těžko setkávají s realitou,“ uvádějí rybáři.
Podle nich jsou k nám tyto ryby dováženy z Polska, Chorvatska nebo z Ruska, a ne vždy vykazují požadovanou kvalitu.
„Ryby původem pocházející z Ruské federace byly loveny destruktivními metodami, a to za použití tenatních sítí, přeposílány přes Kazachstán, a nakonec zabaleny na Slovensku,“ uvádí tisková zpráva.
„V těchto zemích je běžnou praxí lov tenatními sítěmi, to znamená, že na těchto sítích se ryba oběsí, zaháknutá většinou za skřele do té doby, dokud vysílením neuhyne nebo nedojde k jejímu vylovení. Pokud je tohle v souladu s principy dodržování zásad welfare ryb, pak tomuto pokryteckému přístupu absolutně nerozumím a zákazník musí být tímto přístupem maten,“ vysvětluje RNDr. Michal Kratochvíl, Ph.D., ředitel Rybářského sdružení České republiky.
ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy