Prezidentské volby v USA rozhodnou o tom, zda budou mít elektromobily v této zemi nadále budoucnost
V červenci vedoucí společnost Tesla oznámila investorům, že její automobilová skupina zaznamenala v první polovině roku 2024 pokles tržeb o 3,975 miliardy dolarů oproti roku 2023. Uvedla, že k poklesu přispěla „nižší průměrná prodejní cena“ jejích vozidel.
Z takzvané velké trojky automobilek zveřejňuje finanční aktivity svého podnikání v oblasti elektromobilů pouze Ford. GM a Stellantis – výrobci modelů Chrysler, Dodge, Jeep a Ram – rozpis nenabízejí. Ford má podle svých údajů druhý největší podíl na prodeji elektromobilů za společností Tesla.
Ze zprávy o výsledcích firmy Ford za druhé čtvrtletí, zveřejněné v červenci, vyplynulo, že před zdaněním příjmů segment Ford Model e v první polovině roku 2024 prodělal 2,46 miliardy dolarů. To je nárůst oproti ztrátě 1,8 miliardy dolarů před zdaněním, kterou Model e vykázal v první polovině roku 2023. Jako celek vykázal Ford a jeho dceřiné společnosti v první polovině roku 2024 zisk 3,16 miliardy dolarů.
Politické manévry
V březnu oznámila Agentura pro ochranu životního prostředí novou národní normu pro znečišťování životního prostředí, podle níž musí být většina nových vozidel prodávaných ve Spojených státech do roku 2032 buď plně elektrická, nebo hybridní. Emisní předpis začne platit pro modelový rok 2027, přičemž v následujících letech vstoupí v platnost přísnější normy.
Platforma Demokratické strany schválená během červencového národního sjezdu Demokratické strany si přisvojuje zásluhy za emisní pravidlo a zákon o snížení inflace (IRA) v roce 2022. Uvádí, že daňové úlevy zavedené zákonem IRA – až 7 500 dolarů (170 000 Kč) na nákup nového elektromobilu a 4 000 dolarů (90 000 Kč) na nákup ojetého – „pomohly čtyřnásobně zvýšit prodeje“ elektromobilů.
IRA 2022, která nabízela až 7 500 dolarů na nákup nového elektromobilu a 4 000 dolarů na nákup ojetého, podle platformy Demokratické strany „pomohla čtyřnásobně zvýšit prodeje“ elektromobilů.
Podle Bílého domu umožňuje legislativa pro rok 2022 vládě vynaložit více než 17 miliard dolarů na vybudování sítě 500 000 nabíječek pro elektromobily, na zavedení bezemisních tranzitních a školních autobusů a na zajištění toho, aby „domácí výrobci měli k dispozici důležité minerály a další komponenty potřebné k výrobě baterií pro elektromobily“.
V květnovém rozhovoru pro pořad „Face the Nation“ televize CBS americký ministr dopravy Pete Buttigieg uvedl, že v současné době se staví pouze „hrstka“ nabíječek. Nicméně díky financování z IRA a dalších klimatických iniciativ Spojené státy podle něj dosáhnou svého cíle do roku 2030.
V srpnu ministerstvo dopravy oznámilo rozdělení grantů ve výši 521 milionů dolarů na vytvoření více než 9 200 dobíjecích stanic pro elektromobily. V oznámení o poskytnutí dotace se uvádí, že v současné době je ve Spojených státech 192 000 veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily.
Ammar Moussa, ředitel kampaně Harrisové pro rychlou reakci, v srpnových komentářích sdílených s tiskem uvedl, že Harrisová „nepodporuje povinnost používat elektromobily“.
Nicméně v Senátu byla Harrisová spolupředkladatelkou tzv. Green New Deal, který v roce 2019 navrhl demokratický senátor Edward Markey. Tato legislativa vyzývala k masovému zavádění elektromobilů s cílem snížit celkové emise. V srpnovém rozhovoru pro CNN Harrisová na otázku ohledně Green New Deal uvedla, že se její „hodnoty nezměnily“.
V prohlášení k tématům zveřejněném na webových stránkách kampaně Harrisové se uvádí, že „bude vždy bojovat za svobodu dýchat čistý vzduch, pít čistou vodu a žít bez znečištění, které pohání klimatickou krizi“.
Na republikánském národním sjezdu Trump prohlásil, že „ukončí povinnost [elektromobilů] hned první den, čímž zachrání americký automobilový průmysl před úplným vyhlazením, k němuž právě dochází, a ušetří americkým zákazníkům tisíce a tisíce dolarů za jedno auto“.
ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy