Sluchátka v uších a oči na mobilu. „Smobies“ komplikují dopravu a způsobují nehody

Zajímavosti

Sluchátka v uších a oči na mobilu. „Smobies“ komplikují dopravu a způsobují nehody

Zdroj: Pexels/Andrea Piacquadio

ČESKO – Počet nehod s účastí chodců a cyklistů v Česku zůstává vysoký, ročně jich je přes 7 tisíc. Velkou část z nich zaviní ti, kdo se plně nevěnují dění kolem sebe. Do vozovky vstupují se sluchátky v uších, často zároveň sledují mobilní telefon. Dopravní odborníci je označují výstižným spojením anglických slov smartphone a zombies: smobies . Tento fenomén přispívá k tomu, že četnost střetů vozidel s chodci či cyklisty a počty souvisejících obětí dopravních nehod neklesají.

Chodci se sluchátky v uších zaviní stovky nehod ročně

Jen chodci ročně zaviní kolem 1 400 dopravních nehod, často tak, že náhle vstoupí do vozovky nebo špatně odhadnou rychlost přijíždějícího vozidla. Podle odborníků se v posledních letech rozmáhá jev, kdy lidé při chůzi poslouchají hudbu nebo podcasty. Mnozí zároveň telefonují přes handsfree nebo sledují displej mobilu. V takovém stavu přestávají plně vnímat své okolí. „Je tam přinejmenším dvojnásobné riziko, že způsobíte dopravní nehodu, protože jste mentálně úplně mimo,“ upozorňuje dopravní expert Roman Budský. Zatímco běžně člověk slyší např. houkání sanitky, zvuk výstražně zvonící tramvaje nebo varování kolemjdoucích, se sluchátky v uších tyto signály často vůbec nezaregistruje.

Lidé, kteří se po ulicích pohybují se sluchátky v uších či mobilem v ruce obvykle tvrdí, že slyší a vidí, podle odborníků tomu ale tak není. V dopravě je běžné, že chodci zcela ignorují červenou na semaforu, nedívají se kolem sebe a bez rozhlédnutí vstupují do silnice – protože mají v uších hlasitě puštěnou hudbu. Právě sluchátka zvyšují riziko, že člověk de facto ztratí pud sebezáchovy. Ukázkový případ se odehrál například v Brně, kde tramvaj srazila chodkyni se sluchátky. Ačkoliv policie statistiky nehod, při nichž měli účastníci z řad chodců či cyklistů v uších sluchátka, nevede, odborníci se shodují, že jejich podíl roste.

Cyklisté sami sebe ohrožují ještě častěji

Kromě chodců jsou rizikovou skupinou i již zmiňovaní cyklisté. Z celkových přibližně 4 000 nehod, které se jich ročně týkají, jsou ve dvou třetinách viníky oni sami. I u nich platí, že sluchátka izolují jezdce od zvuků okolního prostředí – od výstražných signálů až po zvuky projíždějících aut. To v kombinaci s vysokou rychlostí a špatným odhadem situace představuje nebezpečí nejen pro samotného cyklistu, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu.

Sluchátka v provozu zákon nezakazuje, ale neomlouvá

Žádný zákon v Česku zatím používání sluchátek při chůzi nebo jízdě na kole výslovně nezakazuje. Přesto platí obecná povinnost účastníků provozu chovat se tak, aby neohrožovali sebe ani ostatní. To zahrnuje i plné vnímání okolí. Velká sluchátka nebo ta s funkcí aktivního potlačení hluku navíc eliminují i varovné akustické signály – sirény, klaksony nebo varování spoluchodců.

Podle odborníků by měl každý účastník provozu zvážit, zda je jeho chování bezpečné – i když se třeba formálně nejedná o porušení předpisů. A právě to bývá u „smobies“ často problém: necítí se být vinni, dokud nedojde k nehodě.

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy