Umělec citovaný v článcích New York Times o souboru Shen Yun uvádí věci na pravou míru

AktuálněKultura

Umělec citovaný v článcích New York Times o souboru Shen Yun uvádí věci na pravou míru

NEW YORK—Bývalý hudebník Shen Yun Performing Arts, který byl v několika článcích deníku New York Times představen jako kritický hlas vůči společnosti, se rozhodl uvést věci na pravou míru.

Zmiňuje, že způsob, jakým tyto články působí, vytváří zkreslený pohled a má dopady, které považuje za škodlivé, a rovněž dodal, že při rozhovoru s reportéry New York Times měl dojem, že přistupují k příběhu s předsudky.

Shen Yun je newyorská společnost zaměřená na klasický čínský tanec a hudbu, kterou v roce 2006 založili praktikující Falun Gongu, duchovní praxe, jež je brutálně pronásledovaná čínským komunistickým režimem.

Osm tanečních souborů a orchestrů společnosti každoročně vystupuje na nejprestižnějších světových scénách pod sloganem „Čína před komunismem“.

Některá taneční čísla Shen Yunu také zobrazují pronásledování Falun Gongu v Číně.

Za posledních pět měsíců publikoval New York Times sérii článků, které představují některé bývalé umělce Shen Yunu stěžující si na platy, pracovní vytížení a podmínky.

Poslední článek se výrazně zaměřuje na mladé umělce, kteří cestují se Shen Yunem v rámci studia na dvou přidružených náboženských školách, Fei Tian College a Fei Tian Academy of the Arts.

Článek se mimo jiné soustředí na houslistu Eugena Liua, který Shen Yun opustil v roce 2017 a který vyjádřil obavu ohledně odměňování studentských umělců.

Po zveřejnění článku však Liu poskytl rozhovor pro Epoch Times a zveřejnil sérii příspěvků na platformě X, ve kterých uvedl, že není správné srovnávat stipendium, které dostával jako studentský umělec, s běžnou mzdou.

„Lepší srovnání lze nalézt v akademické sféře, kde studenti-sportovci (většina z nich má plné stipendium) nejsou placeni za své sportovní výkony,“ píše Liu na sociální síti X, přičemž dodává, že studenti Fei Tian také dostávají plná stipendia a, stejně jako studenti-sportovci, získávají další hodnotu prostřednictvím praktických zkušeností.

„Svůj umělecký úspěch po působení v Shen Yun přičítám neocenitelným příležitostem, které jsem měl v letech 2015 až 2017,“ napsal na X.

Zástupci Shen Yunu již dříve informovali, že kromě stipendia a případného příspěvku mají studenti hrazené veškeré náklady na turné, včetně některých rekreačních aktivit.

„Už nevystupuji s Fei Tian ani Shen Yunem,“ dodává Liu v dalších příspěvcích, „ale mohu říct, že mé působení tam bylo jen pozitivní. Díky prostředí, které tam bylo vytvořeno, jsem se vyhnul návykům, které trápí mnoho lidí mého věku, včetně závislosti na internetu a hrách, stejně jako rozšířenému zneužívání návykových látek. … Nikdy jsem neměl pocit, že mi něco materiálního chybí, a co je nejdůležitější, poslání Shen Yun mě duchovně naplňovalo.“

Liu se ozval především proto, že měl obavy, že články New York Times by mohly podkopat snahu Shen Yunu upozornit na pronásledování Falun Gongu, říká pro Epoch Times.

Shen Yun
Děkovačka umělců Shen Yun Performing Arts po vystoupení v David H. Koch Theater v Lincoln Center v New Yorku, 11. ledna 2015. (Larry Dai / Epoch Times)

„Přesně to dělá článek New York Times. Podporuje pronásledování tím, že se snaží, dalo by se říct, shodit [Shen Yun],“ tvrdí.

Podle něj reportéři New York Times, Nicole Hongová a Michael Rothfeld, přistupovali k Shen Yunu s představou, že jde o něco „zlověstného“.

„Je dost těžké přesvědčit lidi, kteří už takhle přemýšlejí. Dá se říct, že byli ovlivněni, zpracováni. A pokud takoví lidé píšou reportáže, je to podle mě nebezpečnější a přináší to rizikovější výsledky,“ sdílí.

Hongová v rozhovoru o článcích pro svůj deník vysvětluje, že o Shen Yunu mnoho nevěděla, než ji spolu s Rothfeldem oslovil člověk tvrdící, že má zasvěcené informace, a představil jim bývalého umělce.

Není jasné, o koho šlo. Čínsko-americký muž známý svými nesouvislými „proti-Falungongovými“ komentáři na sociálních sítích však mluvil s některými z těchto bývalých umělců na svém kanálu na YouTube a později tvrdil, že to byl on, kdo reportéry představil „alespoň prvnímu“ bývalému umělci se stížnostmi na Shen Yun.

falun gong
Studenti cvičí meditaci v kampusu Fei Tian College v Deerparku, stát New York. (S laskavým svolením Shen Yun Performing Arts)

Loni FBI varovala policii, že muž je možná „ozbrojený a nebezpečný“ poté, co byl spatřen poblíž kampusu Shen Yunu v severním New Yorku. Později byl zatčen a obviněn z držení nelegálních zbraní.

Několik informátorů uvnitř bezpečnostních složek Komunistické strany Číny (KS Číny) letos zveřejnilo, že režim využívá tohoto čínsko-amerického muže, další influencery na sociálních sítích i západní média k vedení očerňovací kampaně proti Falun Gongu a Shen Yunu. Jedním z cílů této kampaně je vytvořit obvinění, která by přiměla americké úřady zahájit vyšetřování Shen Yunu, tvrdí.

Duchovnost vs. „cynismus“

Liu, stejně jako desítky dalších současných i bývalých umělců Shen Yun, se kterými Epoch Times mluvil, zdůrazňuje důležitost duchovní víry pro umělce.

Mnoho umělců Shen Yunu praktikuje Falun Gong a uvádějí, že jeho principy pravdivosti, soucitu a tolerance jim pomáhají zlepšovat nejen charakter, ale i umění. Tradiční čínská kultura, kterou Shen Yun zobrazuje, je navíc propojena s duchovními prvky, zejména z buddhismu a taoismu, poznamenávají.

shen yun
Tanečníci Shen Yunu vystupují na jevišti během představení. (S laskavým svolením Shen Yunu)

„Měli jsme duchovní motivace,“ podotýká Liu.

„Takže to nebylo jen o tom, že jsme tam byli, někdo aby vydělal peníze, někdo aby viděl svět, někdo aby získal zkušenosti s vystupováním. Nic z toho nebylo to nejdůležitější. Nejdůležitější byl náš příspěvek k duchovnímu cíli.“

Liu sdílí, že jeho cíle byly dvojí: jedním z nich bylo čelit pronásledování Falun Gongu a druhý se týkal důrazu Falun Gongu na sebezlepšování neboli „kultivaci“.

„Děláme něco, co nás podle našeho přesvědčení skrze naši vlastní duchovnost a kultivaci zlepšuje. Takže to nebyla běžná společnost se standardními cíli v oblasti vystupování,“ říká.

falun gong
Praktikující Falun Gongu cvičí sestavy během akce oslavující Světový den Falun Dafa v Taipei na Taiwanu, 1. května 2021. (Sun Hsiang-yi / Epoch Times)

Zmiňuje, že s Hongovou a Rothfeldem otevřeně hovořil o duchovních aspektech života v kampusu Fei Tian, ale měl pocit, že k nim nebyli otevření.

„Přistupovali k tomu možná z pohledu cynismu a snažili se skládat informace v rámci tohoto přístupu, místo aby k tomu přistupovali alespoň s otevřenou myslí,“ uvádí.

Články New York Times opakovaně využívaly propagandistický narativ KS Číny, který vykresluje Falun Gong jako kult předpovídající konec světa. Nikdy však nezmínily, že praktikující Falun Gongu takovou víru výslovně odmítají.

V jednom případě Hongová naznačovala tuto myšlenku, když tvrdila, že na představení Shen Yun, kterého se zúčastnila, byla scéna, kde přírodní katastrofa zpustošila čínské město. Neuvedla však, že scéna končila božským zásahem, který katastrofu zvrátil – což byl přesně opačný význam, než jaký naznačovala.

„Je spousta věcí, které se jim hodí vynechat,“ podotýká Liu.

Možná novináři považovali za zbytečné takové informace zahrnout, poznamenává Liu, „ale z pohledu účinkujících a fungování společnosti je docela důležité, aby tyto věci nevynechávali, protože to lidem poskytuje velmi zkreslený pohled“.

ete

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy