V rámci snahy o globální dominanci staví Peking v Africe továrny na elektromobily
Společnost Virta Global, nadnárodní společnost poskytující řešení pro nabíjení baterií z obnovitelných zdrojů, ve své analýze mezinárodního automobilového trhu pro rok 2024 uvedla, že poptávka po elektromobilech je poháněna snahou o dekarbonizaci.
„Elektromobily mají hrát ústřední roli v ambiciózním cíli nulových emisí stanoveném pro rok 2050. Trh roste. Roste rychle. A roste všude,“ uvádí společnost Virta.
Podle IEA dosáhl celosvětový prodej elektromobilů v roce 2023 téměř 14 milionů, což je o 35 % více než v roce 2022, a celosvětový vozový park elektromobilů se loni zvýšil na 40 milionů vozů.
Agentura uvedla, že vzestupný trend celosvětového prodeje elektromobilů pokračuje i v roce 2024, neboť v prvním čtvrtletí letošního roku byl prodej o 25 % vyšší než ve stejném období roku 2023.
Virta předpovídá, že do konce roku 2024 se prodá nejméně 17 milionů kusů.
„Elektromobily by do té doby mohly tvořit 20 procent celkového prodeje automobilů,“ uvádí Virta ve své zprávě.
Na nedávném summitu Fóra o čínsko-africké spolupráci (FOCAC) v Pekingu slíbil vůdce čínského režimu Xi Jinping napumpovat do afrických ekonomik v příštích třech letech téměř 51 miliard dolarů.
„Čínští představitelé nám řekli, že velká část těchto peněz bude použita na výstavbu závodů na výrobu elektromobilů pro velké čínské automobilky, což Afričanům poskytne tisíce pracovních míst a také to, že naše silnice budou plné vozidel na čistou energii,“ řekl Joseph Kahama, člen tanzanské podnikatelské delegace, která se FOCAC zúčastnila.
Norman Lamprecht, vedoucí obchodu a výzkumu v Automotive Business Council se sídlem v Johannesburgu, uvedl, že se žádná země „ani zdaleka nepřibližuje tomu, co dělají Číňané, pokud jde o samotné počty, a jsou také mnohem odvážnější, pokud jde o výrobu elektrických vozidel, než kterákoli jiná země“.
„Amerika je stále fixována na výrobu a provoz automobilů poháněných fosilními palivy a v menší míře na hybridní vozidla,“ řekl Lamprecht listu Epoch Times.
Čínské elektromobily jsou stále levnější – začátkem letošního roku uvedla společnost BYD na trh svůj hatchback Seagull s cenovkou pouhých 9 698 USD (218 000 Kč).
„Japonští giganti, Toyota a Nissan, jsou také v oblasti elektrických vozidel mnohem opatrnější než jejich čínští konkurenti a věnují větší úsilí výrobě hybridních modelů.“
Tyto faktory podle něj způsobily, že Japonci a Američané ztratili své pozice v globálním sektoru elektromobilů.
„Musíme však uznat, že Číňané dostávají od své vlády velkou pomoc, které se ostatním nedostává, a tento polštář umožňuje Číňanům riskovat,“ řekl Lamprecht.
Analytik společnosti JATO Dynamics Felipe Munoz řekl deníku Epoch Times, že trvale vysoké ceny automobilů u starších světových výrobců, které jsou způsobeny „určitou mírou nedbalosti“, „nechtěně přivedly spotřebitele k cenově dostupnějším čínským alternativám“, zejména v segmentu elektromobilů.
Z výzkumu, který provedl Shiv Shivaraman, analytik automobilového trhu globální finančně poradenské společnosti AlixPartners, vyplývá, že se elektromobily v současné době v Číně prodávají v průměru za 34 400 USD (773 tisíc Kč), což je podstatně méně než průměrná prodejní cena 55 242 USD (1,24 milionu Kč) ve Spojených státech.
A čínské elektromobily jsou stále levnější; na začátku tohoto roku uvedla společnost BYD na trh svůj hatchback Seagull s cenovkou pouhých 9 698 USD (218 tisíc Kč).
„Rozdíl mezi cenami elektromobilů vyrobených v Číně a jinde je dán mnoha faktory,“ řekl Shivaraman deníku Epoch Times.
„Čínští výrobci automobilů mají značnou nákladovou výhodu díky mnohem nižším sazbám za práci, většímu rozsahu, zdravým vládním dotacím a příznivějším nákladům na baterie, protože mnoho baterií nebo komponentů pro elektromobily na světě pochází z Číny.“
Beard uvedl, že Čína si zachová, a „pravděpodobně i zvýší“, své výhody, které má v oblasti výroby elektromobilů na domácím trhu, když se její automobilky „usadí“ v Africe.
Komunistická strana Číny je úzce spojena s politickými elitami ve většině afrických zemí, které jsou největšími producenty vzácných zemin nebo kritických nerostů.
„Můžete se vsadit, že čínská vláda se svými africkými protějšky, s nimiž Peking obchoduje již desítky let, připravuje velmi výhodné podmínky pro investice a podnikání v Africe,“ řekl.
„Náklady na pracovní sílu budou v Africe také nízké.“
Podle Lamprechta je hlavním důvodem, proč se čínské automobilky chystají „zamířit do Afriky“, jejich snaha vyrábět přímo u zdroje mnoha minerálů a kovů nezbytných pro elektromobily a baterie.
Komunistická strana Číny je úzce spojena s politickými elitami ve většině afrických zemí, které jsou největšími producenty vzácných zemin nebo kritických minerálů a kovů, jako je kobalt, měď, lithium a mangan.
Lauren Johnstonová, profesorka Centra čínských studií na univerzitě v Sydney, řekla deníku Epoch Times, že navrhované investice Pekingu do továren na výrobu elektrických vozidel v Africe by mohly být „rozšířením jeho strategie“, jejímž cílem je ovládnout výrobní prostředky technologií obnovitelných zdrojů energie, od větrných turbín přes solární panely až po baterie pro elektrická vozidla.
ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy