Čína zakázala vnitrostátní přepravu necertifikovaných powerbank v letadlech kvůli riziku požáru

Aktuálně

Čína zakázala vnitrostátní přepravu necertifikovaných powerbank v letadlech kvůli riziku požáru

Zákaz přichází ve chvíli, kdy čínské značky powerbank stahují své produkty ze zahraničních trhů kvůli vadám lithiových baterií, které představují bezpečnostní hrozbu.

Podle zpráv čínských médií došlo od začátku roku 2025 v Číně k nejméně 15 incidentům, kdy se powerbanky na palubě přehřály nebo začaly hořet. Pracovník bezpečnostní kontroly na mezinárodním letišti Baiyun v Kantonu řekl deníku Epoch Times, že lithiové powerbanky se v posledních letech staly hrozbou pro leteckou bezpečnost.

Čínský úřad pro civilní letectví od 28. června zakázal cestujícím přepravovat na vnitrostátních letech powerbanky bez jasného označení, stažené modely a ty, které nemají tzv. povinnou čínskou certifikaci (China Compulsory Certification, CCC).

Podle zpráv čínských médií došlo od začátku roku 2025 v Číně k nejméně 15 incidentům, kdy se powerbanky na palubě přehřály nebo začaly hořet.

Pracovník bezpečnostní kontroly na mezinárodním letišti Baiyun v Kantonu řekl deníku Epoch Times, že lithiové powerbanky se v posledních letech staly hrozbou pro leteckou bezpečnost.

Z důvodu obav o vlastní bezpečí hovořil pod podmínkou anonymity: „V minulosti bezpečnostní kontroly zakazovaly neoznačené powerbanky, protože nebylo možné zjistit jejich kapacitu ani značku. Nyní se ale omezení vztahuje i na modely oficiálně označené jako ‚kvalifikované‘, což samozřejmě zvyšuje nároky na bezpečnostní kontroly.“

Podle něj, pokud powerbanka zkratuje, „její teplota může během krátké chvíle přesáhnout 400 stupňů Celsia a snadno zapálit okolní předměty. Hoří mnohem silněji než zapalovač. Požár může vzniknout během několika sekund a běžné hasicí přístroje ho nedokážou okamžitě zvládnout – cestující se tak mohou snadno popálit.“

Zákaz se vztahuje pouze na vnitrostátní lety v Číně. Na dotaz, zda bude rozšířen i na mezinárodní spoje, uvedla některá letiště, že zatím žádné takové nařízení neobdržela. Obecně ale doporučují, aby cestující dodržovali běžné standardy: powerbanky s kapacitou do 100 Wh, s jasně uvedenou značkou a technickými údaji.

Sun Kuo-hsiang, profesor mezinárodních vztahů a obchodu na univerzitě Nanhua na Taiwanu, sdělil 28. června pro Epoch Times, že pokud má mezinárodní let přestup na území pevninské Číny, „vztahují se na něj pravidla pro vnitrostátní segment – tedy i tento zákaz“.

Podle něj platí pro mezinárodní lety pravidlo, že powerbanky musí být přepravovány na palubě, nikoli v odbaveném zavazadle, a jejich kapacita nesmí překročit 100 Wh – výjimečně až 160 Wh, pokud k tomu má cestující povolení.

„Pokud budou čínské powerbanky opakovaně způsobovat vážné bezpečnostní incidenty a přitáhnou mezinárodní pozornost, není vyloučeno, že i další země nebo mezinárodní organizace přijmou přísnější opatření,“ dodává.

Miliony powerbank vyrobených v Číně byly staženy z oběhu

Tento zákaz přichází v době, kdy velké čínské značky powerbank stahují své výrobky z mezinárodních trhů kvůli bezpečnostním problémům – například Anker a Romoss.

Anker stáhl 1,15 milionu powerbank ve Spojených státech 12. června, protože jejich lithium-iontové baterie se mohou přehřát a představovat nebezpečí požáru a popálení.

Obrázek stažené powerbanky Anker PowerCore 10000, model A1263. (CPSC)

Romoss následně 17. června stáhl z trhu přibližně 490 000 powerbank kvůli riziku přehřátí a vznícení.

Sun říká, že potenciální rizika zpravidla souvisejí s kvalitou lithiových baterií: „Jádrem powerbanky je lithium-iontová baterie. Pokud baterie nesplňuje standardy, je vadný výrobní proces, nebo se používají nekvalitní články, může snadno dojít k přehřátí, nafouknutí, kouři – nebo dokonce k samovznícení či výbuchu. To je také hlavní důvod rozsáhlých stahování výrobků z trhu.“

Některé powerbanky nebo lithiové baterie vyrobené v Číně mohou být padělané výrobky a některé jsou velmi nekvalitní, řekl 28. června pro Epoch Times Shen Ming-shih, ředitel oddělení výzkumu národní bezpečnosti při Taiwanském institutu pro výzkum národní obrany a bezpečnosti.

Mohou se samy vznítit nebo explodovat, což zvyšuje riziko zejména v letadlech nebo na lodích, poznamenává Shen. „Čínský komunistický režim přitom dobře ví, že kvalita těchto výrobků je velmi nízká, a přesto jejich vývoz do jiných zemí umožňuje.“

Upozorňuje také, že mnoho zákazníků, zejména v rozvojových zemích, si tyto čínské powerbanky kupuje kvůli nízké ceně – „ale pokud dojde ke vznícení nebo explozi, tyto země obvykle nemají možnost domáhat se odškodnění od Číny“.

Na zprávě se podíleli Luo Ya a Shen Yue.

ete

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy