Past na náklaďáky? Vytížená křižovatka v Pardubicích skrývá nečekané nebezpečí

Aktuálně

Past na náklaďáky? Vytížená křižovatka v Pardubicích skrývá nečekané nebezpečí

Past na náklaďáky? Vytížená křižovatka v Pardubicích skrývá nečekané nebezpečí | Video: Deník/Jakub Louda

Nedaleký kruhový objezd denně odbaví přes deset tisíc vozidel. Značnou část z nich přitom odkloní na pravotočivou zatáčku k nadjezdu. Během dopravní špičky tak na místě často dochází ke hře o nervy. „Někdy tam stojím i dvacet minut a je jedno, odkud přijíždíte,“ popsal pětapadesátiletý Radim Trejbal.

K nadjezdu vedou dva pruhy. Pravý je pro vozidla jedoucí od Chrudimi přístupný už před kruhovým objezdem a pokračuje směrem k dostihovému závodišti, ten druhý směřuje do ulice Teplého. V táhlém oblouku zůstávají souběžné a lze mezi nimi přejíždět. Právě tady však nastávají horké chvilky.

„V oblouku došlo za posledních pět let k devatenácti kolizím, nejčastěji z důvodu nedání přednosti při přijíždění z pruhu do pruhu. Důležité specifikum je, že tady bourají hlavně náklaďáky,“ uvedl datový analytik ze společnosti DataFriends Marek Sibal. Za poslední dva roky došlo na místě k osmi karambolům.

close Pardubická křižovatka pravidelně trápí řidiče. info Zdroj: Deník/Jakub Louda zoom_in

Podle policejní mapy dopravních nehod došlo k nejzávažnější kolizi 26. července 2023. Při srážce byli zraněni dva lidé, škoda byla vyčíslena na 80 tisíc. „Během pětiletého období se kompletní škody pohybují okolo čtyř milionů,“ doplnil Sibal.

Léto přináší více dopravních nehod

Během letních měsíců je provoz na českých silnicích mnohem intenzivnější. Roste i počet dopravních nehod. Mezi nejrizikovější komunikace patří  ty v jižních oblastech Čech a Moravy, právě tudy totiž vedou hlavní tahy mířící do oblíbených jihoevropských destinací.

Zajímá vás, kde dochází k největšímu počtu dopravních nehod? Víc informací najdete v tomto článku

Komplikovaný je hlavně přejezd do pravého pruhu. Právě ten skrývá nebezpečí, na které řada uživatelů silničního provozu zapomíná. „Přejíždění je umožněno v místě, kde není rozhled. Vozidlo v levém jízdním pruhu má automobil vpravo ve slepém úhlu,“ vysvětlil vrchní komisař Tomáš Krpata z Krajského ředitelství policie Pardubického kraje.

Celistvý profil silničního úseku je nevyhovující zejména pro kamiony s návěsy a nákladní vozy. Prostoru na přejetí do pruhů bývá poskrovnu.

„Křižovatka je známý pardubický špunt, kde se kříží silnice první třídy. Za kraj mohu říci, že by bylo nejlepší ji kompletně přestavět,“ reagoval vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Pardubického kraje Zdeněk Semorád. „Auta, která jedou na Přelouč nebo do Pardubic, musí jet po kruhovém objezdu, čímž blokují auta v přímém směru mezi Chrudimí a Hradcem Králové, což je dost nešťastné,“ dodal.

Rekonstrukce? Nic snadného… 

Rekonstrukce by nebyla snadná. Nejen, že by se uzavřela jedna z nejvytíženějších komunikací v Pardubickém kraji, ale zejména technická proveditelnost představuje oříšek. „Prostorové uspořádání je blízko zastavěné oblasti a není jednoduché s tím něco vymyslet,“ konstatoval Zdeněk Semorád.

Přestavbu má ve svých rukou Ředitelství silnic a dálnic. Zástupce společnosti Marek Pavlík slíbil, že dá podnět k řádnému projednání. „Mohu přislíbit, že tento problém přednesu a uvidíme, co se s tím bude dát dělat,“ avizoval.

Tento článek jste si mohli přečíst díky vašemu předplatnému.

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy