Zájem o českou hudbu v Japonsku trvá, uvedl po návratu z turné dirigent Brauner
Praha – Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK se na svém lednovém turné v Japonsku přesvědčil, že zájem o českou hudbu je v této zemi stejný jako před lety. Koncerty, které se vedle hlavního města Tokia uskutečnily ve městech Sapporo, Fukui a Nišinomija ukázaly, že místní mají českou klasickou hudbu rádi a vyznají se v ní. V rozhovoru s ČTK to řekl šéfdirigent FOK Tomáš Brauner.
“Japonci hodně slyší o Praze a naší krásné přírodě. To je natolik ovlivňuje, že milují českou hudbu, chodí na ni a svým způsobem nás podporují. Je to pro mě fascinující věc. Věřím, že tomu tak není jenom v Japonsku, ale tam je ten obdiv největší,” uvedl pětačtyřicetiletý Brauner, který patří k nejvyhledávanějším dirigentům své generace.
Dirigent Brauner ocenil věrnost japonských posluchačů, kteří netleskají po větách a dodržují zákaz focení během vystoupení. “Jejich zájem se projevuje i po koncertech. FOK do Japonska jezdí už léta a místní fanynky a fanoušci čekají na konkrétní hudebníky, aby se s nimi mohli vyfotit. Je to komunita, která nás sleduje,” sdělil.
Brauner se o kladném vztahu Japonců k české kultuře na turné přesvědčil během letu ze Sappora do Tokia, kde se dal do řeči s jedním spolucestujícím. “Byl to chemik, který jako malý hrál na violoncello. Říkal, že má rád Osmou symfonii Antonína Dvořáka i jeho Slovanské tance a má doma nahrávky s Karlem Ančerlem. Zatímco jsme si povídali, objednal si přes e-shop naše poslední nahrávky s tím, že až dorazí domů, bude je tam už mít,” vyprávěl.
Pražský rodák Brauner byl v zemi vycházejícího slunce naposledy před třiadvaceti lety. Japonsko se podle něj za tu dobu změnilo. “Uvědomil jsem si, že na bývalých rušných třídách bylo ticho. Všichni mají hybridní vozy, žádná kriminalita, vše funguje, rychlovlak Šikansen jezdí s maximálním zpožděním devět sekund,” konstatoval.
Turné nabídlo převážně česká díla Symfonie č. 9 Z nového světa, Legendy a Koncert pro violoncello Antonína Dvořáka a Z českých luhů a hájů a Má vlast Bedřicha Smetany. Program doplňovaný Klavírním koncertem č. 2 Sergeje Rachmaninova vedení FOK stavělo s ohledem na přání hostitelů.
Jeden ze tří koncertů Pražských symfoniků v Tokiu vedl legendární japonský dirigent Keničiró Kobajaši. FOK vyráží do Japonska pravidelně již tři desítky let. Při svých zájezdech orchestr spolupracuje s místními sólisty. Nyní jimi byli violoncellista Juja Okamoto a klavírista Tomoharu Ušida. Část členů orchestru odehrála zahajovací koncert Roku české hudby v Japonsku na velvyslanectví České republiky v Tokiu.
Dva koncerty absolvoval FOK také v Jižní Koreji, kde se podle Braunera posluchači projevují jinak než v Japonsku. “Japonci dají najevo, že se jim to líbilo, dlouhotrvajícími ovacemi po vystoupení, Korejci byli nadšení ještě dříve, než zazněl první tón,” konstatoval dirigent.
Brauner je šéfdirigentem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK od sezony 2020/2021 . V letech 2018 až 2021 byl šéfdirigentem Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně a hlavním hostujícím dirigentem Plzeňské filharmonie. V letech 2013 až 2018 zastával funkci šéfdirigenta Plzeňské filharmonie. V letech 2014 až 2018 působil též jako hlavní hostující dirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Praze. Pravidelně spolupracuje s předními symfonickými orchestry a operními domy.
Reklama
ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy