Konec chaosu. Rychlé traktory už nebudou smět řídit sedmnáctiletí
Na první pohled jsou na silnici k nerozeznání. Vzhledově vypadají jako běžná nákladní auta, jezdí i po dálnicích, převážejí náklad. Přesto to nákladní auta nejsou. Jedná se o traktor. Přesněji řečeno o zvláštní vozidlo kategorie T1b – traktor s konstrukční rychlostí větší než 40 kilometrů za hodinu. Jejich obliba roste – zatímco v roce 2018 jich jezdilo jen bezmála 130, v roce 2024 to bylo zhruba jedenáctkrát více.
Hlavním důvodem, proč jej někteří dopravci zařazují častěji do flotil, jsou úspory. Kvůli mezeře v zákoně se na „rychlé traktory“ nevztahuje povinnost platit mýtné či silniční daň, oproti tahačům, které musí na technickou kontrolu každý rok, je interval jednou za dva roky. Navíc tatraktor může řídit sedmnáctiletý řidič, k řízení totiž postačuje řidičské oprávnění k řízení traktoru. Naproti tomu tahač lze řídit od 21 let a k tomu je ještě nutný průkaz profesní způsobilosti.
Nová pravidla
S tím je však konec. Od července začne platit novela silničního zákona. Traktory s váhou přes 3,5 tuny a konstrukční rychlostí 80 kilometrů za hodinu budou podléhat mýtnému. Kromě toho už je nebudou smět řídit sedmnáctiletí řidiči. „Nově bude potřeba řidičské oprávnění skupiny C nebo C1. Dále bude potřeba dopravně psychologické vyšetření a profesní způsobilost,“ upřesnila mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl.

Změnu vítají i samotní dopravci. „S touto změnou legislativy souhlasíme, sami jsme ji iniciovali. Věříme, že dojde ke srovnání podmínek při provozování technicky shodných vozidel. Například nebyl důvod, aby taková vozidla mohla používat dálnice a přitom za ně neplatit. Stejně tak je správné, aby k jejich řízení bylo třeba oprávnění skupiny C a profesní způsobilost,“ reagoval mluvčí sdružení automobilových dopravců ČESMAD Martin Felix.
S úpravou zákona a omezení řízení tatraktorů od sedmnácti let souhlasí i dopravní experti. „Pravdou je, že čím těžší auto, tím starší řidič by jej měl řídit. Intelektuálně dozrávají mladí kolem osmnáctého roku, mnohem později ale dozrává emocionální inteligence. Mladí lidé ve věku do zhruba 23 let mají tendenci podceňovat situaci. Naopak vyhledávají rizikové momenty, což je pro ně adrenalin a bohužel si ani nedomýšlejí následky případné vážnější nehody. Když člověk řídí těžké auto, může navíc ublížit někomu jinému. Jsou to těžká a rychlá auta, musí zde sedět zodpovědní řidiči, kteří to mají v hlavě srovnané a mají už něco odjeté,“ vysvětlil dopravní expert a zároveň předseda expertní rady Platformy Vize 0 Roman Budský.
Čas na změnu
Současní řidiči rychlých traktorů o práci ze dne na den nepřijdou. Novela zákona sice začne platit od července, šoféři budou mít čas získat potřebnou kvalifikaci. „Požadavky na řidiče se po dobu jednoho roku nebudou vztahovat na ty řidiče, kteří jsou nyní oprávněni tato vozidla řídit – tedy současní držitelé řidičského oprávnění pro vozidla skupiny T nebo C,“ poznamenala Mühl.

Nová pravidla se navíc budou vztahovat na ty šoféry, kteří získají řidičské oprávnění po 1. červenci. Kdo získá řidičské oprávnění na řízení traktoru do konce června, bude moci řídit traktory o hmotnosti přes 3,5 tuny a s konstrukční rychlostí 80 kilometrů za hodinu podle současné legislativy.
Dvě značky
Zpřísnění podmínek pro řidiče rychlých traktorů není jedinou změnou. Od července budou muset mít dvě tabulky s registrační značkou – vpředu a vzadu. Až doposud stačila pouze jedna umístěná vzadu. Majitelům, kteří budou taková vozidla registrovat po 1. červenci, budou automaticky už vydávány dvě tabulky. „Vlastníci nebo provozovatelé traktorů s hmotností převyšující 3,5 tuny a konstrukční rychlost 80 kilometrů za hodinu, kteří mají zatím jednu tabulku s registrační značkou, budou muset požádat o výměnu do 30. června 2026. Druhá tabulka registrační značky se nebude vydávat, bude se přidělovat nová kombinace,“ upřesnila mluvčí resortu dopravy.
Dodala, že dvě tabulky jsou nutné kvůli výběru mýtného. „V případě, že budou mít po tomto termínu výše uvedené traktory pouze jednu tabulku s registrační značkou, budou zastavovány a kontrolovány, zda povinnost úhrady mýtného plní, protože nebudou nasnímány mýtnými branami,“ dodala Mühl.
Jak je to s řidičáky na traktor
- Získat řidičské oprávnění skupiny C v 18 letech je možné už v dnešní době, a to v souvislosti se získáváním profesní způsobilosti řidiče.
- K řízení traktorů, které jsou o největší povolené hmotnosti převyšující 3 500 kg a konstrukční rychlosti 80 km/h nebo vyšší, budou muset být jeho řidiči profesně způsobilí.
- Nutné bude absolvovat dopravně psychologické vyšetření.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy