Nová role pošťáků. Mohou pomoci seniorům s digitalizací a donášet léky z lékárny

Aktuálně

Nová role pošťáků. Mohou pomoci seniorům s digitalizací a donášet léky z lékárny

Česká pošta nyní vymýšlí, co vše bude kromě základních služeb v rámci poštovní licence svým zákazníkům přinášet. Tento dosud dlouhodobě ztrátový státní podnik se nyní nachází ve fázi transformace vynucené potřebou zásadních úspor. Po předloňském osekání stovek svých poboček z původních 3200 na nynějších 2900 hledá další cesty, které by mu pomohly k rozvoji zejména mimo větší města.

Podle ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) je totiž cílem transformace pošty kromě ekonomického hlediska také uchování její role ve všech regionech. „Aby to byla prodloužená ruka státu. Pošta už není jen pobočka, pošta je platforma pro nejrůznější typy služeb,“ prohlásil Rakušan na setkání managementu pošty se starosty v prvním červnovém týdnu. Zúčastnili se jej právě zástupci radnic, které mají zájem o větší zapojení pošty do života v jejich obcích a městech.

Generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán vidí šanci k rozvoji společnosti kupříkladu ve čtyřech tisícovkách jejích poštovních doručovatelů. „Jsou to lidé, kteří jsou každý den v terénu v kontaktu s občanem,“ uvedl Štěpán. „Denně obejdou celou republiku a jsou schopni kromě základních poštovních služeb poskytovat ve veřejném zájmu i další služby,“ řekl na adresu svých podřízených.

Dovoz jídla pro penzisty

Cest, jak toho dosáhnout, je celá řada. „Jsou tady už pilotní projekty, třeba asistovaný přístup ke službám státu ve spolupráci s COOPem a obcemi anebo dovoz potravin pro seniory,“ uvedl Rakušan. Připomněl, že pošta dokáže zprostředkovat i některé agendy úřadu práce. „Chceme zavádět asistovaná podání i u dalších institucí, což může lidem zjednodušit život,“ podotkl.

Podle Lukáše Němčíka ze sítě COOP se už šest desítek jejích provozoven podílí na projektu Pošta Partner. „Snažíme se z našich obchodů vytvářet vesnická centra služeb a nabídka poštovních služeb na našich provozovnách ve spolupráci s Českou poštou je v této souvislosti logická,“ uvedl Němčík. „Zvažované rozšíření služeb na pobočkách Pošty Partner o balíkové služby či výplatu sociálních dávek, pokud by to umožňovala legislativa, je za nás krok správným směrem,“ prohlásil.

Další možnosti

Rozšíření nabídky zejména o poradenské a konzultační služby pro seniory by přivítali také starostové. „Je to důležité pro lidi, kteří už nemají šanci naučit se ovládat elektronické nástroje, které stát postupem času zavádí. Pro ně může být Česká pošta kontaktní bod, protože její pracovníci s nimi umí pracovat,“ naznačil místopředseda Svazu měst a obcí a starosta obce Velký Osek Pavel Drahovzal.

Sami senioři by ostatně rádi využili i rozšíření nabídky poštovních služeb o další činnosti. „Například donášku léků na předpis, protože když si takový nemocný člověk nemůže zajít do lékárny, tak by z našeho hlediska pošťáci byli dobře prověření. Většinou sami ty své seniory znají,“ podotkla předsedkyně Rady seniorů Lenka Desatová, která si pochvaluje, že se Česká pošta nyní také k organizacím, jako je ta její, chová jako ke svému partnerovi.

Desatová se ovšem obává, zda pošta nápady na rozšíření svých služeb skutečně dotáhne až do úspěšného konce. „Jsme rádi, že se nad tím zamýšlejí, ale je otázka, co se jim podaří realizovat, respektive co managementu povolí politici,“ dodala.

Ředitel pošty Štěpán: Vím, co dělám, a stojím si za tím

close Generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán (vlevo) s Janem Kličkou info Zdroj: Deník/Jan Klička zoom_in Generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán (vlevo) s redaktorem Deníku Janem KličkouČeská pošta má se svými tisíci poboček po celé zemi unikátní infrastrukturu. Protože zájem o tradiční poštovní služby klesá, můžeme je podle zájmu obcí využít i na jiné věci, říká generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán.

V jakém stadiu je nyní vaše transformace České pošty, co jste už dokončili a co vše ještě do budoucna a do kdy v tomto směru chystáte?
Transformace jde podle plánu z roku 2023. Proběhla stabilizační fáze, díky které jsme se mohli vůbec k transformaci dostat. Kdybychom ji neabsolvovali, Pošta by dnes již neexistovala. Hrozila reálně insolvence a pak by se po poštovních službách jen zaprášilo. Transformace v podobě oddělení státních a komerčních služeb je dokončena. Balíkovna je samostatná entita, sice stále pod Poštou, ale to je jen formalita. V případě reálného kupce jsme schopni balíkové služby v podobě akciové společnosti prodat velmi rychle. A třetí část transformace již běží. To je nová podoba České pošty. Společnosti, která nabízí služby veřejného zájmu. Už nyní nabízíme služby úřadu práce, zdravotní pojišťovny, nabízíme bankovní služby tam, kde se finančnímu sektoru nevyplatí mít pobočku. To je naše budoucí role ve společnosti.

Nemůže chystané změny ohrozit možná změna vlády? Jednáte pro tento případ i s opozičním hnutím ANO, anebo zatím čekáte, co se po volbách stane?
My jednáme s každým, kdo má zájem. I s hnutím ANO. Paní senátorka Jana Mračková Vildumetzová pořádala v březnu veřejné slyšení v Senátu, předtím proběhl seminář na téma poštovních služeb v Poslanecké sněmovně. Jezdíme na různé konference, bavíme se se starosty, s ministry. Trpělivě vysvětlujeme, jaká je naše cesta a proč dává logiku. Vím, co dělám, a stojím si na tím.

Vyrovnali se zákazníci pošty s nedávným radikálním snížením počtu poboček?
I v debatách s politiky se setkávám s názory, že ty obavy po zrušení poboček jsou dnes irelevantní. Vše jsme měli podpořeno legislativou a z našeho pohledu hlavně fakty. Za posledních sedm let se počet klientů na poštách snížil o polovinu. Optimalizace pobočkové sítě byl spíše mediální problém než provozní. Pošta funguje a systémové problémy nejsou.

Jak se v poslední době změnil počet zaměstnanců České pošty, jaký je o práci na České poště zájem?
Jsme spolehlivý zaměstnavatel. Každý 12. den v měsíci přijdou našim zaměstnancům mzdy. Nemáme žádná prodlení, nikomu nic nedlužíme. Máme zhruba 18 tisíc zaměstnanců a ti zvládají práci, která je na ně kladena a kterou po nich zákazníci chtějí.

Kdy má být dokončeno oddělení Balíkovny od České pošty a jsou už na obzoru zájemci o její odkoupení?
K oddělení došlo k 1. dubnu, do konce června bychom měli vědět okruh vážných zájemců o koupi Balíkovny.

Jaké možnosti vidíte pro rozšíření role České pošty zejména v menších obcích a které nové služby jste schopni jejich obyvatelům nabídnout?
To by bylo na samostatný rozhovor a je to vlastně ona třetí fáze transformace, o které jsem mluvil. Česká pošta má 2900 poboček, nejhustší pobočková síť v Evropě. Jsme otevřeni jakékoli spolupráci, naše kontaktní a pobočková síť je po celém Česku. To je unikátní infrastruktura, kterou si komerční firmy ani úřady nemůžou dovolit. My ty sítě provozujeme v rámci poštovní licence. A jsou nevytížené, protože klesá zájem o poštovní služby. A tu síť můžeme buď zrušit, nebo využít pro další zájemce. My jdeme tou druhou cestou a je na zájemcích, zda nás budou chtít.

Mají starostové o takovéto změny zájem?
Naší konference Pošta spojuje se účastnilo téměř 200 starostů. To hovoří za vše. Chceme znát jejich potřeby a ty splníme. Doba, kdy jsme diktovali, je pryč. Čekáme na poptávku od obcí.

Jak se vám daří prodávat budovy zavřených poboček, komu je prodáváte a za jaké ceny?
Jsme státní podnik, čili minimální cena vychází ze znaleckého posudku. Daří se plus minus. Ve větších městech na lukrativních adresách je zájem velký, na menších obcích, kde je tržní cena menší než znalecká, jsou prodeje ne úplně úspěšné. Flexibilitu u nás nehledejte z důvodu dvou písmen za našim jménem: SP. Státní podnik. Naše možnosti jsou v tomto směru omezené.

Jak to vypadá s prodejem historické budovy v Jindřišské ulici?
My jsme připraveni budovu opustit, záleží na zájemcích. Nabídka stále trvá.

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy