Třídění skleněných obalů dosáhlo v EU přes 80 procent. Česko si vedlo nadprůměrně
Nejnovější údaje, které včera zveřejnila iniciativa Close the Glass Loop (CGL), ukazují, že průměrná míra sběru skleněných obalů pro účely recyklace v EU nadále rostla a v roce 2023 dosáhla 80,8 %. Česko s 81 % se nachází v té lepší půlce států.
Nejméně skla házejí do sběrných kontejnerů Maďaři, pouze 30 %, nejvíce naopak Finové – 99 %. Z bývalých zemí východního bloku mají prvenství Češi.

Celkově dle CGL zůstal objem třídění skla v zemích EU plus Norska, Švýcarska a Velké Británie mimořádně vysoký – bylo sesbíráno více než 12 milionů tun skleněných obalů určených k recyklaci. Skutečná míra třídění může být dokonce ještě vyšší, ale její sledování je čím dál obtížnější, protože členské státy mají nyní povinnost vykazovat pouze reálnou míru recyklace, a nikoli pouze třídění za účelem recyklace.
V Evropě se podle Close the Glass Loop nachází 162 závodů na výrobu skleněných obalů. Třídění skla umožňuje prakticky nekonečnou recyklaci. Podle portálu Samosebou.cz se díky zpracování vytříděného skla může ušetřit „až 90 % energie a 65 % sklářských písků oproti výrobě nových produktů ze skla z primárních surovin“. Portál uvádí, že v roce 2023 se v ČR zpracovalo 78 % z odevzdaného skleněného odpadu, a že v průměru každý Čech v tomto roce vytřídil 14,6 kg skla.
CGL usiluje o dosažení třídění sběrného skleněného odpadu na úrovni 90 % do roku 2030. Jde o platformu sdružující členy řetězce skleněných obalů včetně FEVE (Evropské federace výrobců skleněných obalů), v níž administrativně i působí.
„Napříč celým hodnotovým řetězcem existuje silné odhodlání neustále zlepšovat nákladově efektivní systém odděleného sběru skleněných obalů – jak pro domácnosti, tak pro pohostinství. Jakmile je skleněný obal sesbírán, odhadujeme, že 85 % je účinně recyklováno v uzavřeném cyklu. Právě to dává skleněným obalům jedinečné postavení v evropské oběhové ekonomice,“ uvedl pro CGL Carlo Pirrone, generální tajemník FEVE.
ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy